asali
Vi ska bygga om vår altan och där sitter det 4 olika klematis planterade sedan länge.
Jag vill ju såklart gärna ha dom i behåll och funderar på om jag kan plantera dom brevid ett träd och att dom får slingra sig längs trädets stam.
Funkar det eller kommer trädet ta all näring?
Är det svårt att få Klematis att överleva vid omplacering och när är det bäst att göra på året?
Huggorm
Trädet kommer inte ta all näring eftersom dess näringsupptag sker långt bort från stammen. "Dropplinjen" kallas det område under kronans ytterkanter där regnet åter kan falla fritt, det är där träd har merparten av sitt näringsupptag. Jämför med kronan där löven mestadels sitter i ytterkanten, rotsystemet fungerar på liknande sätt.
Problemet med att odla invid trädstammar är att där är torrt. Under sommaren kommer mycket av regnet att bli hängande på löven och aldrig nå marken. Så med lite extra vattning går det fint att odla klätterväxter invid en trädstam, men gräv försiktigt vi plantering så du inte hugger spaden rakt i någon stor trädrot.
asali
Tack för svaret!! Vi får väl se hur jag vågar göra men de vore fint att täcka upp den nakna stammen med lite blommor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon