baljväxt
Hej!

Jag söker tips för förkultivering av lök (från frö och inte sättlök, vill säga).
Det rör sig om gul lök, röd lök och purjolök. Jag vill ha ganska mycket lök att plantera i kolonilotten när jorden rett sig, är det dumt att bredså? Kan lökskotten stå och trängas i bredsådden fram till att jag planterar ut dem, eller är det bara att bita i den sura löken och så i pluggar eller minikrukor?

Har även en fråga om körsbärstomaten 'Gardener's delight' - är det dags att så den nu eller måste jag ha ännu mera tålamod?

För att gardera mig på bästa möjliga sätt mot morotsfluga och lökfluga så tänkte jag så varannan rad morot, varannan rad lök, och som kant runt mitt lök/morotsland tänkte jag plantera tagetes. Vad är er erfarenhet av att så tagetes? Jag har köpt en sort sammetstagetes som heter 'Silvia' och undrar om det är smart eller dumt att bredså den?

vänliga hälsningar!

rosita
Jag förkulkultiverar alltid gul och röd lök samt purjolök redan i januari. Jag sådde förr i plugg, men numera bredsår jag i olika byttor. Jag brukar klippa ner dem 2-3 gånger innan det är dags att plantera i landet, jag håller dem på ca 6 cm höjd. Det lär främja rötterna att göra så. När jag sen planterar, sätter jag dem i rader med ca 10 cm mellan lökarna. Ibland råkar det bli ett par lökar i samma hål och det går bra det också.

Alla tomater kan förkultiveras nu. Skulle de bli långa och rangliga, är det bara att plantera ner dem djupt i nästa kruka.

Jag förkultiverar alltid tagetes i tråg och när de fått sina första karaktärsblad, planterar jag dem en och en i små krukor.

Jag brukar också plantera morötter ihop med lök.
baljväxt
Tack snälla rosita för ditt snabba och hjälpande svar! laugh.gif

Nu ska jag helt enkelt skynda mig att genast bredså mina lökfrön i de godisbyttor jag fick alldeles gratis från den lokala godis- och tobaksbutiken! Hurra!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon