Whiskuchi
Jag har en liten slänt i nordostligt läge som jag skulle vilja få så underhållsfri som möjligt. Vad finns det för växter som är tuffa nog att inte släppa fram en massa ogräs? Jag funderar på nävor och daggkåpa, skulle de klara sig där? Kantnepeta kanske? Någon ormbunke?

rikke
Hejsan! Nävor är bra på att hålla undan ogräs. Men varför inte kombinera sorterna? Ska du ha ormbunke rekomenderar jag Träjon. Den håller sig fin hela säsongen och klarar lite torrare läge och sol.
fvd
Vintergröna.
Whiskuchi
Träjon tror jag att det växer utanför en granntomt, jag kan säkert ta lite där. Vintergröna har jag på ett annat ställe och kan flytta, då är det bara nävor och daggkåpa jag behöver införskaffa! Och lite ny jord...

Ally
Flocknävor blir jättebra marktäckare, och klarar lite mer skuggig läge.
Var bor du? Jag har väldigt mycket Biokovo näva att dela med, blommorna är ljusrosa med mörkare rosa strimlor, dom sprider sig om dom trivs. (jag bor norr om Stockholm)
hattstugan

Lungört är oslagbar! Kväver allt och har ett rejält rotsystem!

Verkar bortglömd som växt! (Gillar inte nävor)
Whiskuchi
Lungört har jag på ett par ställen, men den lever ett ganska försiktigt liv, har svårt att tänka mig att den skulle kunna tränga undan ogräs. Klara sig trots ogräs - definitivt (den växer bl.a. på en kirskålskulle)
modd1994
Om du aldrig vill odla något annat där igen, så plantera Parksallat. Får fina blå blommor.

Men denna växt är omöjlig att utrota, värre än kriskål skulle jag vilja påstå. Och sprider sig snabbt med utlöpare. Den täcker snabbt ett område och släpper inte fram andra växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon