Hej!
Jag ska för första gången i mitt liv anlägga en rabatt på framsidan av vårt vita hus. Vi byggde det för fem år sedan men har hittills fokuserat på det grova - lägga gräs, bygga altan, uterum, lägga sten osv, men nu längtar jag efter mer liv åt trädgården!
Har tänkt mig en ca 6 m lång rabatt, där ena långsidan kantas av muren mot gatan och den andra långsidan ska vara i en böljande form, ca 3 m på det bredaste stället (intill banvall).
Hade NOLL kunskap innan tankeverkstaden började, men efter att ha plöjt igenom en hög med lånade trädgårdsböcker samt googlat runt har jag fastnat för ett gäng rosa/vita/gröna växter som jag önskar någon vill tycka till om. Vi bor i zon 3, rabatten kommer ha sol i princip hela dagen, mot ena kortsidan är en banvall och alltså lite lä, övriga sidor är öppna. Tycker dessa är vackra men är fortfarande osäker på hur jag gör för att tillfredsställa enskild plantas jordbehov samt om jag borde tänka om angående blandningen av växter.
Vill ha, från höger till vänster:
Dvärgsyrén träd, rosa (ljuslila)
Järnek i bollform, 3 eller 5 (beroende på hur stora de blir?)
Paradisbuske (intill vallen)
Även:
3 doftpioner, 'Sara Bernhardt' (intill vallen)
Lavendel 'Hidcote pink' samt ev. vit Lavendel
Skuggbräcka
Liten såpnejlika
Myskmalva vit
Låter det rimligt att blanda dessa? Vad tror ni om paradisbusken, kommer den att bre ut sig för mycket eller går det att hålla nere storleken genom kontinuerlig beskärning? Är tacksam om någon vill ge sin feedback.