Full version: Basilika utomhus
droppbevattning
Tänkte sätta basilika utomhus i år. Ungefär vid vilken tid kan man göra det? Klarar de sig utan drivbänk?
Nenna på Aspö
Basilika behöver massor av värme för att bli fin och klarar dessvärre inte temperaturer under c:a 4 plusgrader, den skall altså inte planteras ut förrän risken för frost med god marginal är över. Min erfarenhet är att basilika ändå blir bäst i växthus eller varmbänk, halvtaskiga somrar behöver de ha värmetillskottet man får av att odla dem under glas.
Fluttershy
För några år sedan provade jag att plantera om en basilika som jag köpt i affären i en stor och rymlig kruka inomhus. När det sen blev sommar så fick den stå ute och den blev jättestor och fin! Jag trodde aldrig att en köpt kryddväxt i vanlig matvarubutik skulle bli så maffig utan någon ansträngning alls! Då var det ju sommar och varmt ute förstås.
theseraphim
Är en kryddälskare utan dess like och odlar en hel del kryddor eftersom jag lagar mycket mat. Basilika för mig är ett måste och då man jobbar med växter så köper man mycket för att bl.a. Testa odlingsvarianter. Basilikan behöver som tidigare skribent skrev väldigt mycket värme och trivs utmärkt med tomaterna i växthuset(ett bra sätt att nyttja jorden under tomater, gurkor osv) dock så går de att ha i krukor utomhus men när det kommer perioder med regn och svalare luft så brukar de stanna av. Räcker dock med att ställa ett fönster framför eller varför inte ett miniväxthus.
Piccante
I skyddat läge med sol så trivs basilika utmärkt i en stor kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon