Full version: Ruinerad!
Groa
Nu har jag ruinerat mig, på perenner och liljor här på odla samt på rosor från flora linnea biggrin.gif Har någon mer satt igång med att köpa nya växter?

Ännu värre blev det när jag insåg att jag har långt ifrån tillräckligt med större plastkrukor för att kunna kruka upp alltihop, någon som har bra tips på vart man kan införskaffa det till en billig peng?
Plus att jag lär fylla upp en ny upphöjd rabatt till liljor och perenner samt göra en helt ny upphöjd rabatt åt rosorna och pionerna.... Blir nog lite mer jord att införskaffa än vad det var tänkt från början.. Kära besvär!
kerstin z5-6
CITAT (Groa @ 19-03-2014, 22:05) *
Nu har jag ruinerat mig, på perenner och liljor här på odla samt på rosor från flora linnea biggrin.gif Har någon mer satt igång med att köpa nya växter?

Ännu värre blev det när jag insåg att jag har långt ifrån tillräckligt med större plastkrukor för att kunna kruka upp alltihop, någon som har bra tips på vart man kan införskaffa det till en billig peng?
Plus att jag lär fylla upp en ny upphöjd rabatt till liljor och perenner samt göra en helt ny upphöjd rabatt åt rosorna och pionerna.... Blir nog lite mer jord att införskaffa än vad det var tänkt från början.. Kära besvär!

har bara en liten tröst , det är värt det, att sen datorn beställer växter av sig själv utanför din vetskap.. trist .Min är likadan whistling.gif men i längden är det inte många plantköp jag ångrat:)
ps krukor kan återanvändas.. det gäller bara att skaffa en buffert av dem smile.gif
Groa
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-03-2014, 23:43) *
har bara en liten tröst , det är värt det, att sen datorn beställer växter av sig själv utanför din vetskap.. trist .Min är likadan whistling.gif men i längden är det inte många plantköp jag ångrat:)
ps krukor kan återanvändas.. det gäller bara att skaffa en buffert av dem smile.gif

Hehe visst är det konstigt! Inga krukor kastas, men jag har tyvärr inte hunnit jobba upp en tillräckligt stor buffert än! Men nog måste det gå att införskaffa någonstans tycker jag...
kerstin z5-6
CITAT (Groa @ 20-03-2014, 12:58) *
Hehe visst är det konstigt! Inga krukor kastas, men jag har tyvärr inte hunnit jobba upp en tillräckligt stor buffert än! Men nog måste det gå att införskaffa någonstans tycker jag...

Ja man kan köpa dem lådvis , nu var det länge sen jag handlade och det är bra om man går ihop några och delar på innehållet , billigare. Meyer i Tyskland köpte jag från men såg att tex frö med posten" säljer- Plastkrukor, 6 cm cm 200 st för 89 kr, finns säkert ännu billigare
rikke
Bor du i närheten av en Harald nyborg affär har de billiga murarspannar. 12 liters kostar 35 kr för tre stycken. Borra ett par hål i botten och de är perfekta till lite större växter. Och håller i evighet.
Groa
Tack för tipsen, det ska jag kolla upp! :-)
strandskatan
Räcker det inte med 1 1/2 liters mjölkkartonger?
Groa
CITAT (strandskatan @ 20-03-2014, 18:55) *
Räcker det inte med 1 1/2 liters mjölkkartonger?

Jag har ingen egen erfarenhet av odlas perenna rötter så jag vet faktiskt inte, men om det gör det så var det ju ett himlans simpelt och bra förslag!
kerstin z5-6
Jovisst om man ska odla ett par tre stycken så går väl det om man gör hål i botten.. men ska man så och skola ut flera hundra perenner en o en går det dåligt smile.gif
theseraphim
Har redan köpt sjukt mycket lökar, knölar o rötter:) och sen tillkommer ju alla plantor...kostar att ligga på topp:) en rolig anekdot angående oss trädgårdsnissar ganska stora köpvanor. Pratade med en kund för några år sedan om dittan och dattan(stamkunder är man ju lite kompis med) och så frågade han om jag inte hade lust att börja spela golf varpå jag sa det klassiska att det kostar för mycket osv. Han frågade helt enkelt hur mycket jag la på min trädgård varje år och konstaterade att det var ungefär dubbelt så mycket som hans golfande:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon