Eva Ahlin
Hej!
Jag har också lönnproblem, dock verkar det inte vara samma som på Lenas lönn... sad.gif Jag har ett tjugotal lönnar som ramar in tomten, de är ett välkommet vindskydd här på Gotland. Nu har hälften av dem fått massvis av röda fläckar där den yttre barken fallit av. Det verkar i alla fall som att den innersta barken är kvar... Det är ca 3*10 cm stora bitar som ligger i högar under trädet. Barken har fallit av i samma utsräckning som den sitter kvar, så träden är "prickiga" på håll. Ca tre meter upp slutar det, och barken ser bra ut. Ska jag vara orolig? Är det bara frostskador som läker av sig själv? Kan jag hjälpa dem på något sätt? Vi har inte gjort några förändringar det sista året, för tre år sedan plöjde vi upp ett jättestort trädgårdsland ca sju meter ifrån de skadade träden. Jag trodde inte rötterna gick så långt ut, men det gjorde de, och vi har nu gett upp det trädgårdslandet, det blev för mycket trädrötter. Kan träden ha tagit skada av plöjningen? Jag tycker att det var så ytligt att de borde ha tillräckligt med rötter ändå? Tacksam för svar!

/ Eva
Cilla
Är det den vanliga skogslönnen du har?

Plöjningen kan ha försvagat några av lönnarna, men knappast alla väl? Man brukar mäta skadade rotområden, andel av hela roten, för att bedöma om grävning i rotområdet orsakat andra synliga skador. Om marken kring träden är jämn (inget berg mm) och du tänker dig att rötterna finns i en vid cirkel utanför kronområdet i marken - hur stor andel av trädens rötter kan ha skadats?

Kapades/flisades grova rötter eller endast små?

De näringsupptagande rötterna är ytliga - oftast från 5 cm - 40 cm under marknivå.

Rödvårtssjukan är ett sekundärt angrepp, dvs den kommer där veden är död eller försvagad. Ser ut så här

Ibland jämnt fördelad, alltid i små "prickar", oftast lysande orange, ibland mer rödaktig

Ibland sätter sig prickarna i kluster

Ibland sitter de tätt (detta är förstoring)

Barkfall har många orsaker och är svåra att förstå sig på. Man måste se bilder och veta mer hur träden står och i vad för jord för att kunna gissa på orsaker. Generellt är barkfall tecken på allvarlig skada eller sjukdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon