Full version: uppgrävda iris
Eva i Skåne
Jag har tjuvat en stor rugge med uppgrävda irisrizomer. Dom har växt precis utanför min balkong, men nu var dom uppgrävda och där ska tydligen sättas buskar
Jag har aldrig lyckats med de få irisar jag haft, så kom gärna med goda råd.
Jag har heller ingen aning om vad det är för sort och minns knappt hur dom ser ut när dom blommar, bara att dom är fina smile.gif
Det är stora grova rizomer som legat väldigt ytligt och dom har mycket nya gröna blad.
Några rizomer har inga skott. Kommer det eller är dom för gamla eller nåt sånt?

Dom har växt i söder i en rabatt där ingen skött om något så var ska jag lämpligen sätta dom?
kerstin z5-6
Nu vet jag inte exakt vilka Iris, men riozomer och ytliga med nya skott, gör att jag tror att de är av typen -planteras ytligt så att en del av rizomens topp får solljus, söderläge väldränerad lätt jord ,bra gödslad.

Sådana blommar dåligt överväxta och om de hamnar för djupt i jorden.
addo
Soligt och ingen risk för stående väta så i en slänt, upphöjt eller väldränerat. Rizomerna vill ligga horisontalt och så ytligt att toppen syns lite. Jag har för mig att dom inte gillar att flyttas så det kan ta någon säsong innan dom blomar.

Mina överlever dock i en skuggig rododendronrabatt även om dom blommar dåligt och sällan, så dom är nog ganska anspråkslösa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon