|
netaave
21-03-2014, 17:06
Är det någon som är där i morgon? Elle o jag håller just på övertala "chaufförn" att åka dit.
Monarda
21-03-2014, 19:21
Jag ska dit!
skogstroll
22-03-2014, 17:13
Jag var där igår... gäsp. Blev chili och kobrakalla
Jag var där idag men måste säga att jag tyvärr blev väldigt besviken. Idéträdgårdarna var väl fina men utställarna och säljarna alltså. Hela armér med massproducerade Phalaenopsis som man kan köpa på vilken ICA som helst. Inga roliga föreläsningar, inget som inspirerade, inget annorlunda och roligt. Undantaget var väl Chilimontern och Orkidéhuset som hade lite spännande. Även om det fanns udda och ovanliga saker hos Orkidéhuset stötte jag också där på armén av NOID Phalaenopsis. Missförstå mig inte, de är väldigt vackra, men jag betalar helst inte 130:- för att kunna komma in och köpa dem. För mycket krafs och dekoration och för lite trädgård, vad har älgkorv med odling att göra egentligen? Vad som också irriterar mig är att de holländska lökfirmorna ofta överdriver härdighet eller helt enkelt lämnar felaktig fakta och övervntring på friland. Ljusglimten var dock säljaren som hade massor av snygga robusta terracottakrukor från Kreta (?) Kom hem med deras minsta modell som ska användas till min Adenium Obesum. Fick också med mig lite roliga fröer som ska ges bort i present längre fram. De såldes av rara tanter i en monter med mer "vildblommor" När jag flyttade till Stockholm var jag exalterad över att kunna gå på trädgårdsmässor men detta var inget att hetsa upp sig över, verkligen trist.
kerstin z5-6
22-03-2014, 21:14
ittade du inte Blomkvists monter:)? De där vita körsbären ska jag köpa när han kommer norrut.
Lasse Be
22-03-2014, 21:26
Så skönt att se att inte bara jag var lite moloken vid hem-gångs-dags. Största "upplevelsen" var väl faktiskt att träffa fyra av deltagarna i Trädgårdskampen, få skaka hand och tacka för underbara timmar framför vår TV. Som inspirationskälla är albumen här på ODLA betydligt mer givande, vilket jag tackar alla för.
kerstin z5-6
22-03-2014, 23:57
Det var ju roligt att höra, tyvärr är de flesta av mina album kvar i gamla forumdelen dvs man når bara till dem om man klickar på kamera ikonen i min profil ..
Monarda
23-03-2014, 10:49
Alla tanter på bussen hem var besvikna på mässan i år. Väldigt rörigt, trångt och varmt. Flera sa att dom aldrig hade handlat så lite någon gång och själv kom jag hem med två fröpåsar och ett par böcker. Förra gången jag var på mässan var 2012 och då var det helt annorlunda, det här upplägget gillade jag inte.
Eva 33c
23-03-2014, 12:44
Jag har varit till mässan mer eller mindre varje år sen jag vet inte när. Fast jag förstår inte riktigt vad du menar att du inte gillar "det här upplägget"? För jag tyckte allt var precis som vanligt, bara att lokalen var lite mindre då, kanske det du avsåg? I år blev det lördag,en dag som alltid är våldsamt trång, men enda chansen för mig. Och vis av erfarenhet såg vi till att hänga på låset kl 9. Då har man 2-3 timmar på sig att gå runt utan att trängas. Så vi kastade oss över Blomqvist direkt, viktigaste besöket för vår del. Det blev självklart vita körsbär från Kina, och lite annat också. En till vattenkanna från Classicum fanns på listan, och en påse delikatesspotatis från Larsviken. En Tubtrug eller vad de heter från Allox, 2 gardenbags för löv och annat. Sen lite inspiration till diverse egna projekt. Jag brukar handla liljelökar av Holländarna, trots att det är ett rent lotteri. Men sen hoppade jag det. Vid lunchtid var vi klara och kom sedan hem vid 16 snåret. Helt nöjd är jag med mitt besök i alla fall. Kanske lite väl mycket matförsäljare och jag ska önska nåt. Men en Mässa innehåller väl nästan alltid både högt och lågt.
Jordgubbe
23-03-2014, 20:44
Jag var också på mässan igår (mest för föreläsningarnas skull) men jag tycker det var lite blandat i år även fast det var bra föreläsare. Man hoppas ju kunna lära sig något nytt
Tråkigt nog hade de placerat en holländsk lökodlare inte långt från scenen ätbart som hela tiden stod och ropade ut sina erbjudanden på lök.
Jag hann med att se ideträdgårdarna. De rostiga bilarna med odlingar och Huseby Bruk var finast tycker jag.
Hade med mig en ny digitalkamera som jag kunde dokumentera ideträdgårdarna med. Kändes lättast att filma eftersom det var så mycket folk och mycket saker att se.
Dock blev det inte lika bra att ta ut stillbilder från filmen som jag trodde men helt ok kamera för priset. Har sett en del snygga trädgårdsbilder (och filmer) med den så det avgjorde saken eftersom jag behövde en ny digitalkamera.
Men blev knappt med tid att titta bland försäljarna + att det är så blandat uppläggsmässigt. Hos vissa får man titta i lugn och ro medan andra försöker pracka på en både stort och smått. Jag tycker iaf det är skönast att kunna få titta på saker i lugn och ro.
Blev inte så mycket köp. Endast en påse med frö till uppländsk vallört av Runåbergs fröer och en Impectakatalog.
När jag var på Blomsterlandet idag såg jag att de hade lite av Impecta:s sortiment i sina fröhyllor.
kerstin z5-6
23-03-2014, 21:03
CITAT (Eva 33c @ 23-03-2014, 12:44)  Jag har varit till mässan mer eller mindre varje år sen jag vet inte när. Fast jag förstår inte riktigt vad du menar att du inte gillar "det här upplägget"? För jag tyckte allt var precis som vanligt, bara att lokalen var lite mindre då, kanske det du avsåg? I år blev det lördag,en dag som alltid är våldsamt trång, men enda chansen för mig. Och vis av erfarenhet såg vi till att hänga på låset kl 9. Då har man 2-3 timmar på sig att gå runt utan att trängas. Så vi kastade oss över Blomqvist direkt, viktigaste besöket för vår del. Det blev självklart vita körsbär från Kina, och lite annat också. En till vattenkanna från Classicum fanns på listan, och en påse delikatesspotatis från Larsviken. En Tubtrug eller vad de heter från Allox, 2 gardenbags för löv och annat. Sen lite inspiration till diverse egna projekt. Jag brukar handla liljelökar av Holländarna, trots att det är ett rent lotteri. Men sen hoppade jag det. Vid lunchtid var vi klara och kom sedan hem vid 16 snåret. Helt nöjd är jag med mitt besök i alla fall. Kanske lite väl mycket matförsäljare och jag ska önska nåt. Men en Mässa innehåller väl nästan alltid både högt och lågt. Kul att du köpte vita körsbär -ska testa dem jag med när han kommer på turne  Samma här, jag går tidigt och strosar när jag är där och försöker träffa trädgårdsvänner, när det tjocknar till:) Inspiration och lite kap i form av nåt kul vill jag ha ut när jag åker dit. Föreläsningar är också trevligt
EvaKlemming
24-03-2014, 08:10
Jag var där i lördags när de öppnade. När jag gick tredje varvet vid ettiden längtade jag efter en erfaren mäss-vän som kunde råda mig: var de där trädgårdssekatörerna något att ha - kände inte igen märket - de där miljontals lökarna från "Holländska lökar" som hade tre gigantiska stånd något att ha - var de bra? Försäljarna verkade i vissa fall plockade från gatan...
Blomsterlandet, Plantagen och Solhaga kände jag igen och ville inte gå in, har utforskat deras sortiment tillräckligt och kan handla där hur mycket som helst vilken annan dag som helst. Och de andra? Vilka har gott rykte, vilka sålde rariteterna? Vilka sorter skulle jag slå till på? Nästa år, tänker jag att jag ska läsa av forumet här innan jag åker in. Jag stod rätt handfallen.
Vid östra ingången tyckte jag det fanns många seriösa små stånd som hjälpte till med råd kring djur i trädgården, komposter och olika specialiteter som bonsai, pelargon, kaktusar. Det var intressant. Fast jag var för blyg att prata med dem i slutänden. När jag kom hem igen kom jag på alla frågor jag hade om ekorrar, fåglar och humlor och kompost och vatten. Men det tar jag nästa gång.
Medelhavskrukorna var fina, men sen såg jag inga fler fina krukor. Bara massproducerat. Nästa år tar jag med lastbil.
Vissa försäljare som sålde trädgårdsmöbler var ganska otäcka. Jag passerade där ibland och såg dem jaga bort gamla damer som slagit sig ner för att ta en paus. Det såg väl bara gulligt ut tänker jag, annars var ju miljön så steril att man drog sig för att gå fram och titta på utbudet.
Men det var ändå värt pengarna för att gå omkring och titta på alla trädgårdsmänniskor i alla åldrar och från hela landet. Härligt. Men nästa år lägger jag en fråga här på torsdag kväll och har det i bakfickan när jag åker in. Det ska bli kul.
Det jag saknade i år var Alpine-Peters och utbudet av "medelhavsväxter", så det blev inga saxifragor eller någon ökenros. Men annars var det ju bra som vanligt. Var annars finns tex ett sånt utbud av härdiga köttätande växter och härdiga orkidéer samlade under ett tak?
Jag sneglade också på de vita körsbären, men lyckades hålla mig pga platsbrist.
Åsa, mälardalen zon 2
24-03-2014, 12:21
CITAT (addo @ 24-03-2014, 11:20)  Det jag saknade i år var Alpine-Peters och utbudet av "medelhavsväxter", så det blev inga saxifragor eller någon ökenros. Men annars var det ju bra som vanligt. Var annars finns tex ett sånt utbud av härdiga köttätande växter och härdiga orkidéer samlade under ett tak?
Jag sneglade också på de vita körsbären, men lyckades hålla mig pga platsbrist. Jürgen Peters med de alpina växterna från tyskland var där iår med så du missade nog bara det området, montern var dock något mindre än den brukar vara.
kerstin z5-6
24-03-2014, 18:08
CITAT (EvaKlemming @ 24-03-2014, 08:10)  Jag var där i lördags när de öppnade. När jag gick tredje varvet vid ettiden längtade jag efter en erfaren mäss-vän som kunde råda mig: var de där trädgårdssekatörerna något att ha - kände inte igen märket - de där miljontals lökarna från "Holländska lökar" som hade tre gigantiska stånd något att ha - var de bra? Försäljarna verkade i vissa fall plockade från gatan...
Blomsterlandet, Plantagen och Solhaga kände jag igen och ville inte gå in, har utforskat deras sortiment tillräckligt och kan handla där hur mycket som helst vilken annan dag som helst. Och de andra? Vilka har gott rykte, vilka sålde rariteterna? Vilka sorter skulle jag slå till på? Nästa år, tänker jag att jag ska läsa av forumet här innan jag åker in. Jag stod rätt handfallen.
Vid östra ingången tyckte jag det fanns många seriösa små stånd som hjälpte till med råd kring djur i trädgården, komposter och olika specialiteter som bonsai, pelargon, kaktusar. Det var intressant. Fast jag var för blyg att prata med dem i slutänden. När jag kom hem igen kom jag på alla frågor jag hade om ekorrar, fåglar och humlor och kompost och vatten. Men det tar jag nästa gång.
Medelhavskrukorna var fina, men sen såg jag inga fler fina krukor. Bara massproducerat. Nästa år tar jag med lastbil.
Vissa försäljare som sålde trädgårdsmöbler var ganska otäcka. Jag passerade där ibland och såg dem jaga bort gamla damer som slagit sig ner för att ta en paus. Det såg väl bara gulligt ut tänker jag, annars var ju miljön så steril att man drog sig för att gå fram och titta på utbudet.
Men det var ändå värt pengarna för att gå omkring och titta på alla trädgårdsmänniskor i alla åldrar och från hela landet. Härligt. Men nästa år lägger jag en fråga här på torsdag kväll och har det i bakfickan när jag åker in. Det ska bli kul. De Hollänska"lökförsäljarna är helt ok och du kan tänka dig vilken färg som helt på Iris eller liljor tex..jättevackra men alltid fel färg, man får krukodla sommar ett och plantera på hösten när man vet hur de blir. Alpine Peters är alltid roliga att se och ibland köpa av, de flera mindre stånd som inte heter Plantagen och liknande. Vet inte om Rångedala var med i år? Blomkvists och i sällsynta fall har jag sett andra som odlar i mindre skala där och de brukar alltid vara kul.Buskpion ,magnolia mm är sånt jag släpat hem 80 mil De "småstånden" var nog olika trädgårdssällskap och kanske några naturmänniskor från olika sällskap , i de kan man få mycket fina råd , i många köpa frö eller sticklingar.
Helen i Piteå Zon 5
24-03-2014, 20:30
De vita Buskkörsbären gick åt som smör i solsken. En ny spännande sort som ingen har smakat ännu men om några år så vet många hur den är Alpine-Peter hade en välfylld monter med många rariteter bla. Jättenysrot -Veratrum californicum som annars kan var svår att hitta. Mycket folk och många trevliga möten.
Jag tyckte också mässan var som vanligt i utbud, men gångarna var lite trängre. De omtalade holländska liljelökarna var som bortblåsta igår. Några enstaka liljor såldes men inte alls som förr. Alpin-Peter stark som vanligt, jag kunde inte låta bli Black Pussy Willow. En sälg. Lite tråkigt att de stora aktörerna tar så stor plats även på mässan. Men med tanke på hur många plantagenpåsar jag såg är jag nog i minoritet som tycker så. Mässan är ju kommersiell och vänder sig den stora massan och som sån var den lika bra som vanligt. Rariteterna är få men visst finns dom. Sen tror jag kanske att vi norrlänningar blir glada bara över att det är samlat, vi får ju annars betala porto på precis allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|