Full version: Lever vindruvan
Pyssel-Fia
Jag köpte och planterade en Heimrod vindruva i höstas. Jag ser ännu så länge inte något livstecken på den. Känns som om den borde börja vakna nu. Vad säger ni som har mer erfarenhet än mig. Har era vindruvor vaknat än? Tror ni den är död eller finns det fortfarande hopp?
Bassam
Hej
De vaknar inte .på samma tid i hela Sverige, på grund av olika zoner med olika miljö, så sa du att ( Känns som om den borde börja vakna nu), så behöver bara du vänta
H.Bassam
Susanna
Det finns hopp, mina i zon 1 har inte vaknat ännu.
Pyssel-Fia
Glömde skriva att min är planterad i växthuset.
Jag bor i zon 2.
Hoppas att det inte är kört än.
RibesRubusVitis
Jag har också en Himrod i växthuset, direkt i marken vid norrgaveln. Bor i zon 1 och min har inte heller vaknat än. Men det kan vara idé att börja vattna runt vinrankan, särskilt om den är så nyplanterad som din.
Pyssel-Fia
Jag har vattnat den, så då är det bara att vänta och hålla tummarna. smile.gif
ingmet
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-03-2014, 21:13) *
Jag har också en Himrod i växthuset, direkt i marken vid norrgaveln. Bor i zon 1 och min har inte heller vaknat än. Men det kan vara idé att börja vattna runt vinrankan, särskilt om den är så nyplanterad som din.

Jag har oxå en Himrod planterad vid norrhörnet inne i växthuset. Rötterna har jag lett genom ett jord- och grusfyllt rör genom lecagrunden. Kan ana mig till små vita anlag i vecken.. Men i övrigt verkar den sova djupt.
Lennart vinvetare
Det du kan göra är att klippa med sekatör från topp ner tills du får frisk ved.
Börjar den blöda så är det ingen fara..... Den tar inte skada.
Mina 40 plantor i växthuset har inte startat ännu bara börjat blöda.
Lennart vinvetare/vinplantan.se :-)
oliv
Vinrankor är i allmänhet mycket sena att komma igång jämfört med annat i trädgården. I juni bör min i zon 1 ha kommit igång (planterad ute i söderläge).
johanr
Jag har en Einset i lindrigt vinterbonat växthus och den har inte vaknat än, jag håller tummarna för att den ska leva. Har också en i kruka som förvarats frostfritt, den har däremot börjat få svällande sprickande knoppar. Bor i zon 5.
Pyssel-Fia
Nu har jag sett att den lever!!!
Det finns små skott stammen.

JIPPI! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon