Påtoppen
22-03-2014, 18:15
Ibland står det att växter trivs i sandig jord. Om man inte har det - var köper jag sand för att blanda ut jorden med? Vad för sand?
strandskatan
22-03-2014, 18:37
Sandlådesand finns i säckar på Bauhaus, Granngården och liknande ställen.
kerstin z5-6
22-03-2014, 19:28
Vad har du för originaljord? lera?
Påtoppen
23-03-2014, 13:42
Ny tomt och jag har inte grävt så mkt än så jag vet inte riktigt. Men jag ska odla mest i pallkrage och säck och tidigare har jag köpt kompost samt planteringsjord från återvinningsstationen. Tänker att tex jordärtskockor nog vill ha lite mer sandblandat än vad det blir av den blandningen?!?!
kerstin z5-6
23-03-2014, 14:36
I upphöjd bädd blir ingen stående väta kvar , sandjord är genomsläpplig, se till att jorden är luftig och inte för kompakt bara , kan lösas med lite smågrus om du tycker det känns för kompakt.
Påtoppen
23-03-2014, 16:09
Ok, tack
Hej
Sand ska inte mer än tredje del av jorden, annars om jorden får mer sand ska vatten går mycket snabb av jorden och jorden hinner inte ta vatten som behöver.
H.Bassam.
Huggorm
23-03-2014, 19:09
Det är stor skillnad mellan natursand och sådan sand som man köper. Kollar man på natursanden i mikroskop ser man att kornen är runda, de har slipats av vatten, väder och inlandsis. Köpesanden är ofta krossad sten, alltså med kantiga partiklar. Det är därför uttrycket "svårt som att sälja sand i Sahara" blir lite fel, ökensanden funkar inte att blanda betong på eftersom den har runda korn så de måste ändå köpa rätt sorts sand. På samma vis kan det hända att köpesand blir fel när man blandar sandjord av den, jag vet inte. I tillägg spelar det stor roll vilken sorts sten sanden består av. Mineralinnehållet blir helt olika, liksom PH-värde och säkert även andra egenskaper.
Alltså, skall du köpa sand för att göra sandjord, köp natursand. Då får man även varierande kornstorlek, vilket kan vara bra i vissa fall.
Eva i Västerås
24-03-2014, 21:43
I upphöjda bäddar behövs inte sand för genomsläppligheten.
Du får vattna tillräckligt även utan tillsatt sand. Man kliver ju inte i pallkragar, så jorden blir inte alls lika kompakt som i marknivå.
Köper du barkmull håller jorden struktur rätt så bra.
Hej
DET KAN INTE ANVÄNDA StRAND SAND, för att de är mycket små, men man kan använda grov sand för att blanda med jord.
Obs
före året anväder jag sand som står i gatan lådan, de använder sand till gatan på vinter, jag blandade de med jord och lagde dem i krukor, det funkar jätte bra.
H.Bassam
Eva i Västerås
25-03-2014, 21:28
Nej stopp nu!
Sanden i lådorna för att sanda gator o gårdar är nästan överallt blandad med salt, så det låter INTE som något bra förslag.
Skogen dör av saltet vid stora vägar.
Salt dödar man ogräs med där det aldrig ska komma tillbaka.
Påtoppen
26-03-2014, 09:50
Ska jag dra slutsatsen att har man inte sandblandad jord från början så är det svårt att få till i efterhand?
Torv påverkar väl ph så det är kanske inte alltid lyckat som ersättning?!?
Eva i Västerås
26-03-2014, 22:32
Jag har lärt mig att tung lera blandas bättre med bark.
Just för dräneringen. Leran håller fukten extremt bra, och torven håller fukten extremt bra.
Barkmull tillför mullämnen, men ökar inte fuktbindningen på samma sätt.
Att ändra jorden, annat än på en liten yta, är ett stort och dyrt projekt.
Dränera upp där du ska ha något särskilt känsligt, och bygg upp jordens mullhalt i övriga planteringar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.