Annie Larsson
22-03-2014, 22:47
Vi ska anlägga ett trädgårdsland om två veckor. Vi bor på slutet av en rollstensås så det är bara sand i den naturliga marken. Vi kommer beställa hem jord men vi undrar hur vi ska göra med den del vi kommer använda till potatis.
Det jag läst mig till är att det ska vara sandig jord till potatis. Är det bättre att ta gräsmattejord än planteringsjord just till den del vi ska sätta potatis i nu i år?
Med vänlig hälsning
Annie
Piccante
22-03-2014, 22:52
Potatis är ju inte speciellt krävande och som du skriver sandig jord är bättre än tyngre jord för potatis. Har du något matjordslager i trädgården alls eller har där inte varit något odlat innan?
Jag vet inte vad gräsmattejord är riktigt? Potatis ska inte ha för kraftigt gödslad jord.
Annie Larsson
23-03-2014, 09:22
Tack för svar!
Det finns ingen jord alls nu, bara grus och under det sand.
Som jag förstår av de som kör ut jorden är gräsmattejord uppblandad med mer sand medan planteringsjorden är mer myllig och näringsrik. Vilka halter har jag ingen aning om. Vi ska hyra en minigrävare och har fått bra pris på jord från dem, och då kan jag välja mellan gräsmattejord och planteringsjord.
Med vänlig hälsning Annie
Det kan vara värt att kolla pH, så att inte "gräsmattejorden" är kalkad; potatis vill gärna ha lite surare jord. Jag vet inte vad gräsmattejord är, men har det vuxit gräs i den nyligen, innehåller rötter, och den inte är bearbetad kan den innehålla knäpparlarver - inget farligt men kan sabotera lite i potatisskörden i 1-3 år, typ.
Piccante
23-03-2014, 11:13
Förmodligen är det harpad jord från entreprenadfirman med olika innehåll och närings som du skriver. Som Pirum säger, kalk behöver man inte tillsätta för potatis (har för mig de lättare får skorv då?) och inte för mkt färsk gödsel i heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.