Moss!
Har ringt runt lite och frågar på priser för ett lass 10-15 kubikmeter och fått priser från 3600- 4800 :- Jorden ska ut till Dalarö. Är det någon som köpt (planterings-)jord nyligen från någon firma i Haningetrakten? Vad tycker ni i såfall om den. Vissa har analyserad jord och andra har med rötslam i... Vill helst inte ha med rötslam.
Jan af Lisö
14-04-2004, 08:30
För 2 år sedan köpte jag 10m3 matjord inkl. transport i södra delen av stockholms län (Lisö) för 2100:- med kvitto, utkörd söndag morgon utan extra kostnad. Jorden verkade vara av god kvalité (fick en massa diagram som jag inte förstod).
Har inte i huvudet vad firman hette, men skall försöka kolla i kväll om jag hittar kvittot. Annars så minns jag att vi hittade leverantören bland annonser i DN.
Viktigast tycker jag är att de kan garatera att den är ogräsfri! Tänk vad hemskt om det skulle komma med lite kirskål..............
En kontrollerad kompostering skall vara ogräsfri.
Ogräs ja - första gånge jag beställde ett lass jord hem - jätte fin gödlsad jord :-) Men otroligt mycket ogräs, kvickrot, knölklocka, jordärttskockor, tistlar, kirskål, valmo, och fler som jag inte kommer ihåg... :-( Bra men "använd" jord från en åker. Nästa gång valde jag en med jordanalys - helt ok, men "tillverkad" död jord - men nu är det full rulle i den :-) Då (för 3 år sedan) kostade jorden ca 1700:-/ett lass (ca 10-15 kubikmeter).
Valde att hyra en kärra och hämta jord i Hummeltorp, några vändor ;-) Den jorden har fungerat bra hos mig tidigare. Provade även ett lass från Sandemar (vid Dalarö) - men den kändes inte lika välblandad :-( Vi får väl se hur den fungerar.
En granne fick jord av en "skummis" - den visade sig vara mest rötslam - och hela trädgården översvämmades av tomater - massor av sorter... ;-) Troligtvis även rätt mycket tungmetaller...
Jan af Lisö
15-04-2004, 08:39
Nu har jag hittat kvitto på jorden jag köpte för 2 år sedan (se mitt tidigare inlägg):
Caar Schakt & transport, tel 08-55157285
Enligt databladen som jag fick från chaffören så var det jord från Humeltorps Torvindustri AB.
Tack!
Ska kolla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.