Wilmer
Provar i år att odla kardborrerot, gillar rotsaker. Har odlat svartrot och havrerot, antar att det går till på ungefär samma sätt när jag läser beskrivningen. Men om det finns någon som odlat och har egna tips är det kul att få dem! Det stod att de får lila blommor andra året så jag ska spara några. Någon som testat?

Ska odla persiljerot också, så samma där, någon som har tips?
masa
Har odlat rotpersilja i många år, inte problemfritt. Måste gallras ordentligt för att rötterna ska bli stora, ändå många små och många som delar sig. Angrips av morotsflugans larver, och ruttnar då lätt vid lagring. Använd insektsnät om morotsflugan är ett problem, vanlig odlingsväv ger ett klimat som är för varmt och fuktigt vilket medför att det kan bli mögel på blasten. Rotpersiljan är en väletablerad rotsak i Östeuropa, jag upplever att sorter därifrån ger bättre resultat.

Kardborrerot har jag oxå odlat, våldsam växtkraft, stora plantor, svår att skörda, rötterna delar sig lätt, blir lätt ett ogräs då det är svårt att få med sig allt vid skörd. Bör nog odlas på kraftigt upphöjda strängar för att underlätta skörden. Är inte speciellt förtjust i smaken.
Wilmer
Tack för svar! Här har vi morotsflugan.. Tack för varningen. Kardborreroten ska jag odla i en gammal bokhylla så spridningsrisken blir minimal det var tur. Ska jag odla fler får det bli i sådana arrangemang så slipper jag oroa mig för spridning. Smaken får vi se om jag gillar då. Gillar till och med smörslungade maskrosrötter så de kanske duger angel_not.gif
Eva i Västerås
Kardborreroten vill ha DJUP jord. Den blir väldigt stor och vacker, och får långa kraftiga rötter. Men dom delar sig ofelbart om inte jorden är tillräckligt mjuk.
Rötterna blir grå när man kokar dom, ser lite tråkiga ut, men smakar jättegott. Jag har inte provat woka dom, men det kan kanske vara gott det med.
Eftersom det är en förädlad kardborre är inte blomman så jättevacker, men det är ju alltid trevligt att kunna ta egna frön.

Persiljerot odlar jag som morötter. Fast jag har aldrig fått morotsflugor i dom, trots att jag brukar få det på morötterna.
masa
Alla långa rotsaker vill ha djup och mjuk jord för att rötterna inte ska dela sig. Men det räcker inte alltid, rötterna kan bli skadade av t.ex. morotsflugelarver eller nematoder och man får delade rötter hur djup jorden än är. Jag tror oxå att mycket näringsrik jord kan ge upphov till greniga rötter. Sedan är vissa sorter mer benägna att dela sig än andra. När det gäller rotpersilja är min erfarenhet att de korta sorterna delar sig lättare, jag har en österrikisk sort som ger långa smala rötter och den delar sig sällan, men rötterna är mer svårhanterliga vid matlagning och håller sämre vid lagring.
Wilmer
Tack igen för svar! Jag har gamla bokhyllor och andra hyllor att odla i så det blir djupt och välgrävt automatiskt. Morotsflugor har jag dessvärre, kanske för att jag gödslar med hästgödsel (inte där jag odlar morot men ändå).
Wilmer
Morrr, direktsådde men inget händer så nu har jag förodlat. Spännande!
fvd
Intressant nu blir jag frågvis om ni ursäktar ! Har aldrig odlat dessa rötter hur använder ni dem
matlagningen ? Hur går det till med bokhyllor i landet låter som en fiffig idé ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon