MissStorm
23-03-2014, 23:37
Fick med mig en magnolia (Leonard Messel) hem från trädgårdsmässan idag. En av blomknopparna har börjat öppna sig och jag skymtar den fantastiska rosa blomman. Men vad gör jag av trädet/busken nu?! Jag bor i Gävle i zon 4 o misstänker att det är på tok för tidigt att plantera den i rabatten... Andra alternativ är ett kolsvart, men frostfritt garage. En uppvärmd källare med lite ljusinsläpp. Eller att gräva ner den ute och försöka täcka på något sätt. Vad tror ni? Vad kommer den att må bäst av?
Svalt, frostfritt och ljust behöver den nu. Det som kommer närmast är kanske källaren? Hur varmt är det i källaren?
Utplantering tycker jag är bäst när värmen kommer, maj/juni här i Skåne.
Köp en lågenergilampa med kallvitt ljus minst 12W som belysning, sen ställer du den i garaget. Lampan kommer du ha användning av även i framtiden. Annars kan du ha den i garaget på nätterna och ute om dagarna.
Hej
Gävle lägger i zon 4 som du skrev, så kan du lägga den i garaget nu med värme 0, men du kan plantera den ute under September före frost kommer till marken , du kan täcka marken med torkat löv eller granris.
H.Bassam
Naturligtvis ska du inte plantera den i september, det är rent felaktigt! På försommaren blir bra att plantera ut den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.