Jag har fått Cherimoyafrö av en bekant, har någon odlat och kan komma med tips? Fröna verkar stenhårda, ska de slipas eller blötläggas eller?
Tacksam för alla upplysningar!
Fenja
Christer i Falköping
13-04-2004, 19:44
Jag brukar blötlägga i något dygn. Sedan kan det ta låååång tid innan de gror. Allt från någon vecka till nästan ett år. Enklast är faktiskt att så dem i krukväxterna. Då glömmer(?) man inte att vattna dem. Sedan kan man plantera om dem när de är tillräckligt stora.
Christer.
Tack Christer, då låter jag mina frön ligga kvar i vatten ett par dygn till och håller tummarna!
Fenja
Jag beskrev mitt odlingsförsök för länge sedan, försökte hitta tråden, men nada!
Jag lade dessa i ett glas vatten och glömde bort dom. När jag hittade dom så var förståss vattnet borta och jag gjorde om samma procedur inkl. bortglömning.
Nåväl efter nån eller några månader så planterade jag dessa i varsin kruka och det tog inte så lång tid innan de grodde och började växa.
Tyvärr så lyckades jag glömma dom efterföljande vinter och stackarna frös ihjäl.
Men jag har nya frön och de kommer snart upp.
Cherimoyan är en underbar god frukt.
Tack Virgo, jag delar på fröerna och testar ditt "bortglömmningssätt" också!
Fenja
Lötchey
16-04-2004, 20:39
Ja, det är en god frukt och det blir väldigt fina växter också.
Min planta är väl runt 4-5 år gammal skulle jag gissa. Senaste tiden har den växt dåligt, men nu har jag ställt den vid en annan plats, där jag brukar ha dörren öppen på dagarna (det är ju ganska varmt nu för tiden).
Och då har den plötsligt tagit fart, Cherimoyan behöver en liten kylperiod för att växa bra. Kan vara bra att tänka på när den blir lite större..
Tack Lötchey! Har du fått frukt på din? Eller vet du hur lång tid det tar?
Fenja
Lötchey
17-04-2004, 10:53
Tyvärr har jag inte fått det än

Men jag hoppas..
Spännande är det... tittar på jorden i krukorna varje dag!! Men ännu inte en skymt av något grönt.
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.