Mi70
Jag har dahlior, ranunkel, anemoner, gladiolus, och är novis på området sommarblommande lökar och knölar. När skall dessa planteras???

En helt annan fråga.....

Jag köpte limefärgad gladiolus i holland, tänkte samplantera dessa med mina ricinplantor jag just nu driver upp inomhus, kan det bli fint undrar jag.... eller finns det någon färgkombination som är extra oemotståndlig då det gäller limefärgade blommor? unsure.gif
Kajsa
Ricin plantorna blir jättestora och breda 1,5- 2m höga, inte mycket i trädgården som kan tävla med den kraften. Kanske dina gladiolus försvinner under??
Lökar och knölar kan du sätta i början av maj och så får man täcka med väv eller säckar vid frost. Själv vattnar jag aldrig dessa för jag vill inte att dom ska ha för bråttom upp, dom hinner ändå.
Mi70
Tack för svaren! Visste inte att ricin blev sååå stor, tack för upplysningen, jag som har fem plantor på gång! tongue.gif
Ullet
Jag har satt limefärgade gladioler tillsammans med mörkt röda, nästan svarta gladioler i en gigantisk lerkruka. Jag tror att det röda står sig bra mot det limefärgade. Dom accentuerar varandra, nåt annat kan jag inte tänka mig. biggrin.gif
Mi70
Tack för tipset, har ännu inget hemma som kan passa till gladiolusen, men en resa till zetas inom några veckor, kan nog avhjälpa det! Jag tror också på lime tillsammans med rött/svart eller rött/rödbrunt! tongue.gif
*Felix matte*
Jag har satt 10 gladioluslökar i en stor lerkruka
nu, efter bara 5 dagar syns 4 knoppar
Hur ofta skall jag vattna när knopparna kommit upp?
Räcker det med att duscha på ytan eller skall den genomvattnas?
Fialotta
CITAT (Felix matte @ 20-04-2004, 11:45)
Jag har satt 10 gladioluslökar i en stor lerkruka
nu, efter bara 5 dagar syns 4 knoppar
Hur ofta skall jag vattna när knopparna kommit upp?
Räcker det med att duscha på ytan eller skall den genomvattnas?

Uppe hos dig står dom väl inne nu och då kan du vattna
som dina andra blommor...va fint det blir med 10 st i samma kruka...
ser fram emot bild sedan...lycka till wub.gif
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 20-04-2004, 13:23)
[
Uppe hos dig står dom väl inne nu och då kan du vattna
som dina andra blommor...va fint det blir med 10 st i samma kruka...
ser fram emot bild sedan...lycka till wub.gif

Tack! Ja krukan står inne... lite kallt ute... +5 och en hel del snö kvar biggrin.gif
Planterade också Lyckoklöver i stor kruka och där syns också knoppar...
då sköter jag dem likadant.

Lovar bild om jag lyckas...detta är första gången jag sätter lökar förutom Amaryllis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon