februaribarn
25-03-2014, 09:48
Efter flera år av misär i lägenhet

så ska jag äntligen ut på landet till hus och egen trädgård igen

Behöver lite tips och råd om hur jag ska göra med trädgårdslandet. Det finns ett mindre befintligt land (ca 2*3 m) redan som dock är fullt med kirskål och maskrosor! Funderar på om jag ska täcka det under ett par år och ägna mig åt pallkragsodling i sommar?
Tanken är ju att jag ska"offra" en del av gräsmatten och göra ett till, betydligt större land. Och då är frågan hur man gör då, är det idogt arbete med jordfräsen, direkt i gräset som gäller?
Har också funderat på att låna in grannens gris, om den kan hjälpa med kirskålsproblemet, och kanske till och med böka upp ett helt nytt land? Vad tror ni?
Det beror på vilket sorts ogräs, maskrosorna dör och fröar sig inte kirskålen vissnar och sprider sig utanför landet om du har gräsmatta bredvid hamnar den där. Jag skulle ha grävt upp landet det är inte så jobbigt som man tror,
Lasse Be
25-03-2014, 12:20
Du kan ta en titt i mitt album. Jag har ganska så rådjurstätt så ogräs är för mig ett sekundärt problem.
Som du ser grävde jag för hand. Först "hyvla"av gräset d.v.s. spadbladet vågrät och trycka till, det underlättar om hjälpen drar i grässvålen. Därefter grävde jag för hand, lander är ju bara 8x8 meter så det var inte så svårt men krävde en hel massa kaffepausar.
Lycka till
kerstin z5-6
25-03-2014, 13:46
med det du beskriver , massor av kirskål skulle jag definitivt mörklägga och täcka marken väl i två år och pallkrageodla ovanpå.
Många lägger igen sina grönsaksland och övergår helt till enbart pallkrageodling för kryddor och grönsaker då den metoden har en hel del fördelar.
'Mindre eller nästan obefintlig ogräsrensning. Höjd bädd= dränering och varm jord.Lätt att variera och vackert att se medan det växer. Lättskött även när man blir lite skraltigare i muskler och inte längre klarar att stå på knä för länge. Tidig skörd.
Efter 2 år bör det mesta av kirsen vara dött och du har en fuktig fin maskfylld jord under täckningen.
Duken du täcker med bör släppa igenom vatten men inte ljus och ha ett lager grus ,eller annan täckning ovanpå minst 10 cm tjockt.
Mitt bästa land är Fd gräsmatta som grannen plöjt upp, sen har jag odlat potatis under rejält lager halm i två år. Nu är det trädgårdsland. Visst kommer det ett och annat rotogräs men jag tror de blir snällare vid plöjning än med jordfräs.
Jag har gjort kragar i mitt land men har bara jord från marken i dem och ingen spärr underifrån. Det blir lätt att rensa i kragen och gångarna går att täcka. Jag har ingen kirskål men maskrosor och tistel.
februaribarn
18-04-2014, 06:07
Tack för era tips, jag vet inte riktigt vad jag har för uppfattning om yta, men hela landet är runt 3*6 m och inte vad jag skrev i första inlägget

Jag har grävt ungefär hälften, och det har tagit sin lilla tid. Ett antal fyllda skottkärror med ogräs har det blivit (mest muterade maskrosor och prästkragar samt kvickrot) ... Och nu kunde jag inte hålla mig längre, så första fröerna är sådda, tillsammans med lite sättlök

Andra halvan av landet kommer att täckas, den är nog hopplöst förlorad = i princip bara kirskål. Antar att trots täckning så kommer rötterna leta sig in i den halva där jag har sått? Får väl ha någon form av mitt-del (gång) där jag kan gräva utan att riskera skada sådden. Funderar på om man kan gräva ner någon kant som avskiljare, men kirskålsrötter går väl bra djupt?
Har ett antal pallkragar som står redo att använda också
Lasse Trädgårdsnörd
18-04-2014, 10:51
Grannens gris låter som en bra lösning.
Hej
Om man vill spara tid och f¨bra resultat, så ska man göra upphöjde.
Hur kan man göra upphöjde: man ska lägga svart plast påsar på marken sen ska man lägga gamla tidningar och efter ska man göra kanten på 30 eller 40cm höjde eller kan man lägga Pallkragar sen fylla på bra jord och plantera vad som helst utan problem.
H.Bassam
*Stintan*
18-04-2014, 20:49
Håller du gräsmattan klippt utanför landet så överlever ingen kirskål där. Att sätta potatis ett eller två år i nygrävt land är bra då det tar död på en hel del ogräs samt att jorden bearbetas med kupning och vid plockning.
Väldigt mycket bra info här för en nybliven villa/tomtägare. Inflyttning i slutet av sommaren så det börjar bli dags att lära sig ett och annat efter ett liv i betong.
kerstin z5-6
23-04-2014, 18:27
Välkommen!Cobbe, och starta gärna nya trådar när du vill fråga något!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.