ansan

Och vilka slipper jag förkultivera?

Har frön av:

Rosenskära:
Dubble click snow puff
Early summer

Scharlakanssalvia

Penstemon: charillo red

Nemesia:Carnival mixed

Läkemalva

Blå bergvallmo

Tacksam för svar smile.gif

kerstin z5-6
Blå bergvallmo är ju en perenn och bör absolut förkultiveras , alt sås i bytta nu och ställ sådden ute på skuggig skyddad plats. Likadant med Läkemalvan som dock kan vänta ett tag med sådd o sen ställas ute
i litet kärl för grodd
Antar att du med förkultivera menar så inne i mindre kärl sedan ev skola om innan plantering på önskad plats? Inga anueller som resten ju verkar vara klarar ju - grader , sår du dem ute senare kan de även ta väldigt lång tid innan de blommar.
Jag vet mer om perenner så överlämnar resten åt andra smile.gif
gnon49
Har upptäckt att just Rosenskära tar sig lätt och växer fort så just dom fröna väntar jag med så länge som möjligt.
strandskatan
Jag har alltid direktsått rosenskära, visserligen bor jag i zon 1, men våra somrar här vid kusten är svala och torra, så tillväxten går nog fortare hos dig som antagligen har både varmare och fler soltimmar.
Peztis
Och jag som bor i zon 3-4 direktsår alltid rosenskära, de blir så fasligt rangliga inomhus även med belysning. Tror jag provat två gånger men nä, så dem ute du!
ansan
ok tack för svar alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon