David Malmö
Det skulle vara intressant att få svar på frågan i rubriken (allra helst från nån som jobbat hos blomsterförsäljare).

Bakgrund:

Speciellt tänker jag på min erfarenhet av spinnkvalster. Jag fick såna för ca 5 år sen. Sprayade med Provado Plus flera omgångar. Provade rovkvalster två gånger. Ett år trodde jag att de var borta men de kom tillbaks nån månad senare. Till slut gav jag upp och slängde samtidigt ut hälften av mina växter. Det var nog 2 år sen. Därefter har de inte synts till, så de är tydligen borta nu.

Kvinnan som sålde rovkvalster (på Nyttodjur.se/biobasiq.se), skrev i ett mail, när jag förtvivlad köpte fler rovkvalster andra gången "Tyvärr är det nästan utopi att spinnet helt dör ut.". Är det verkligen så? I så fall undrar jag hur man gör hos de stora blomsterförsäljarna. Även om de handlar av grossister som odlar från fröer så måste det ju hända titt som tätt att diverse ohyra tar sig in i deras lokaler. Om det verkligen var omöjligt att bli av med spinn, skulle ju samtliga blomsterförsäljare ha spinn och annan ohyra?!

Vid perioder då jag hade spinn så hade jag köpt växter från två större butiker och en mindre, samt två palmer från en som odlar utomhus. Jag har en genomgående lägenhet med växter vid båda ändarna (det ena vid balkongen, det andra vid ett burspråk) samt hade en Dvärgdadelpalm i mitten under växtlampor. Vid burspråket hade jag bl a en 20 år gammal Kentiapalm, en annan palm och några mindre växter, alla var rejält angripna av spinn. I andra änden hade jag de två utomhusodlade palmerna, ett citronträd, och nåt mer, alla var angripna av spinn fast den ena palme inte så tydligt. Dvärgdadelpalmen hade aldrig några tydliga angrepp men mådde inte jättebra, kom inga nya blad, men det kan ha berott på att den skulle ha föredragit mer ljus. Den stod där av möbleringsskäl, hade hoppats den skulle gilla mina ganska rejäla växtlampor.

När jag gav upp slängde jag ut bl a citronträdet, de två utomhusodlade palmerna, dvärgdadelpalmen. Men jag vägrade slänga min 20 år gamla Kentia trots att den varit angripen. Det gjorde susen. Jag känner igen lukten av Provado Plus och jag inbillade mig att jag kände den lukten minst ett par ggr längst ner i mitt trapphus (jag bor på vån 4). Så man kan fråga sig om man mest ska misstänka att spinnet kom från luften (från granne eller friflygande), med citronträdet (köpt i en liten butik, som brukade ha detta och mycket annat stående på trottoaren utanför butiken), med de två utomhusodlade palmerna (framdrivna från fröer i gamla växthus i Skåne med många hål och sprickor), eller från nån av de växter jag köpt hos större blomsterförsäljare (inkl Dvärgdadelpalmen).

Så hur gör de som äger växthus och butiker? Sprayar de med kraftfulla gifter regelbundet, typ varje vecka? Hur kan de annars vara säkra på att de inte är smittkällor?

PS Intressant PDF om spinn och rovkvalster: http://www.jordbruksverket.se/download/18....ver6%5B1%5D.pdf
theseraphim
Ingen butik kan garantera sådant då inte ens odlare kan garanters sådant. Blommor, växter, buskar, träd osv jan ha ohyra redan vid leverans om man har otur dock så reklameras sådant och slängs. Butiker kan sällan eller får inte spraya med starka bekämpningsmedel utan får som bäst använda samma grejer som kunder köper. Det samma gäller snigelfria växter, finns ingen som kan till 100% garantera sådant och ja jag jobbar med växter och gjort så i hela mitt liv.
kerstin z5-6
Nya växter inne och ute får man helt enkelt ha i karatän om man är osäker. Spinn är dock ett bostadsproblem , torr luft och för hög temp.
jaj-51
Tyvärr är problemen inte ovanliga med ohyra hos både odlare och butiker.

Odlarna har tillgång till starka gifter och försöker nog hålla rent, åtminstone innan en ny omgång växter startas.

Blomsterbutikerna är det stora problemet här blandas växterna från många leverantörer och rengöring är mycket begränsad.
Dessutom är kunskapen ofta mycket låg hos personalen som t.o.m. säljer halvdöda växter utan att förstå.

Själv skyddar jag min samling med karantän och "gift behandling" av nya växter.
Alldeles för svårt att ha koll på ohyran, den kan leva på rötterna!
Dessutom kan det finnas ägg / puppor som inte har kläckts.

Våran hatade mördarsnigel har haft god hjälp att sprida sig via odlarna och blomsterhandlarna trotts att åtminstone odlarna har tillgång till gifter för att hålla fritt från eländet.

theseraphim
För odlarnarna ang sniglar är det nu för tiden svårare då tex mesurol är förbjudet även för dem sen 2013.

Dock så kan jag inflika att om man kund kommer med en växt som de köpt för ett halvår sedan som plötsligt fått ohyra sällan kan reklamera av naturliga skäl. Har tom haft kunder som kommit med växter som fått ohyra och när man frågar när de köpte dem så har svaret varit " tja för tunt två pr sedan...." Där går nog gränsen för butikens ansvar:)
David Malmö
Tack för svaren, intressant läsning.

En del ohyra är väl relativt lätt att utrota, t ex sånt där vanliga gifter fungerar bra. Men när det gäller spinn tänker jag att även om butiken jagat dem effektivt så är risken stor att de inte är utrotade (särskilt om man ska tro Biobasiqs svar). Det räcker ju att det finns ett enda spinnkvalster så lär lägenheten väl snart vara full av dem. Fast det är klart att om butiken jagar dem så ofta och effektivt att de bara finns som ägg i några hörn, och personalen är försiktig med var de pillar, så lär de ju inte ta sig in i min kruka. Men det skulle ju betyda att kanske alla blomsterförsäljare i princip alltid har spinnkvalster närvarande?

Jag har så gott jag kan satt mina nyinköpta växter (en dracena och en hawaiipalm) i karantän genom att ha dem i motsatt ände av lägenheten, vattna med separat kanna, inte ha tvärdrag, och tvätta händerna efter att jag pillat på dem. Tänker kolla på dem med lupp efter en månad. Har läst att spinn mest sprids genom att man går och pillar på plantorna själv (och i luften men krävs nog en rejäl vindpust då).
jaj-51
CITAT (theseraphim @ 27-03-2014, 08:46) *
För odlarnarna ang sniglar är det nu för tiden svårare då tex mesurol är förbjudet även för dem sen 2013.

Det finns snigel "gift" som är godkänt för ekologisk odling!
Dessutom finns det biologisk bekämpning med nematoder.

Sniglarna borde inte vara några problem om viljan och kunskapen finns och dessutom används.
theseraphim
CITAT (jaj-51 @ 27-03-2014, 10:27) *
Det finns snigel "gift" som är godkänt för ekologisk odling!
Dessutom finns det biologisk bekämpning med nematoder.

Sniglarna borde inte vara några problem om viljan och kunskapen finns och dessutom används.

Nematoderna är ganska värdelösa tyvärr och ska bara ses som ett komplement till vanliga medel. De kravmärkta är tyvärr ungefär lika effektiva som de flesta medel i butiken idag dvs ganska tveksamt resultat. Oavsett om odlarna använder mesurol så är det ingen garant för sådana åtgärder existerar inte. Skulle odlare vara 100% rena så skulle det krävas stora mängder gifter i odlingen. Tyvärr ser jag mer ohyra bland plantorna dom levereras i takt med ekologisk odling ökat vilket iof är ganska logiskt då de kravmärkta bekämpningsmedlena inte är lika effektiva som de ej kravmärkta. Dock så föredrar jag det framför mer gifter i miljön.
Sniglarna är ett jätteproblem och något man helt enkelt får vänja sig vid då se är här för att stanna. Kan väl säga att de gånger man oftast ser sniglar i plantor så är det oftast svenskodlat.
Bassam
Hej

På den här tiden många som jobbar med växter har inte utbildning eller erfarenhet, så kommer den här problem mellan kunder och säljare, de har ibland tur att växter säljer före att bli sjukdom ser, och kunder nu är slarviga gör ingenting när de upptäcker detta sjukdom, så när man köper växter och se någon sjukdom, måste man isolerar den och ta den direkt till säljare, säljare ska säga ursäk och måste betala pengar för växter och bensin, och ersättning till andra växter som smittat.
Obs

1 Det är bästaq att ta bort insekter och spinn. göra blandning 1dl såpa + 2msk sprit+ 1l vatten och tvätta skadad blad och andra skadad delar med hjälp av trasa, efter 2 dagar tvätta med ren vatten, gör detta till spinn försvann, ochy fram tider agera snabbt som möjligt.

2 du kan håll|fast alla insekter med sina ägg, om du använder klister typ, som kan du passera den över skadad området , så ,du kan hållfasta o borta alla insekter.

++ jag vet att det år jobbigt, men ska få resultat. och det är blir lättare om man upptäcker sjukdom snabb, oc hy köra den till isolerar plats och börja handla den med min naturliga förslag, bara slarviga oc h latta som förlorar många växter, själv jag räknar min växter som min barn,

+++ när jag jobbade med växter affären jag gjorde växte4r vård centralen som jag rädda många växter, ägared affäre blir inte glad men jag med kunder blev jätte glada. slarviga som jobbar där kastar bara växter som har lite sjukdom.

H.Bassam
David Malmö
Jag har just blåst "faran över" efter att ha haft de nya växterna i karantän ett separat rum tills i går, inspekterat dem ca 2ggr/v, minst en gång med lupp, och extra noga igår, och en massa andra rutiner för att undvika smittöverföring. Jag inbillar mig att insekter som spinn kan man undvika föra vidare med såna metoder, svampangrepp är nog värre, har andra idéer kring det, ska skriva det på ett annat ställe senare. Spinn är min stora farhåga. Bladlöss o sånt kan man väl behandla framgångsrikt tror jag.

MEN! Jag fick för mig idag att titta på innerkrukornas undersida, och en, en liten 50-kronors Yucca, hade lite ludna rötter och när jag satt där och glodde sprang nåt vitt genom jorden. Måste väl vara rotlöss, finns väl inget annat? Den var inte 2-3mm som det står i nån blogg, snarare drygt 1 mm, men den kanske inte var så gammal.. Jag läste att de är hopplösa att utrota och lätt sprider sig så jag gjorde som det stod och slängde den. Synd förstås, såg extremt välmående ut.

Innan jag slängde den lyfte jag ur den ur innerkrukan och rotade runt i jorden (nere på gården med en plastpåse på handen), inte lätt se att den är angripen, ska se ut som mögel, visst lite vita prickar var där. Var tvungan att gräva vid de vita prickarna för att se en till som sprang. Och jag tror att den första visade sig p g a att jag nyss genomvattnat så det kanske är en metod att göra dem synliga.

Som tur är har just denna stått i en djup tät kruka, har bara lyft den ur denna ca 1g/v för att tömma överskottsvatten efter vattning. Jag satte faktiskt krukan i en knuten påse i källaren tills vidare, vet inte om man vågar sanera den, antagligen hög risk eller? Tycker det är svårt hitta snygga krukor nuförtiden allt är så sterilt..

Denna Yucca var iallafall köpt i en rikstäckande kedja, jag ska inte säga mer än så, men om en sådan kedja kan ha rotlöss kan nog alla ha det. Ytterkrukan har nog använts tidigare men det är 3 år sen minst, kan ägg överleva så länge?

Usch rotlöss är en va de otrevligaste sakerna man kan råka ut för tycker jag nu när jag läst om det, det enda bra är att jag har krukorna separerade med var sitt fat eller tät ytterkruka, då lär de inte kunna hoppa mellan, annars hade de lätt spritt sig men jag tror inte de gjort det.
kerstin z5-6
Jag tror du såg blomflugelarver , det kommer upp o rör sig när man vattnar,är en -2 mm och är för stora växter med rotsystem ofarliga.
jaj-51
Bilder på rotlöss

Känner du igen de ovälkomna?
David Malmö
"Springtails" (hoppstjärtar på svenska?) passar också in på beskrivningen (särskilt det att de är mer aktiva just när man vattnat) och de flesta skadar inte växten. Hittade dem på en engelsk sajt. En del säger dessa brukar komma om man vattnar för mkt men jag har väntat tills den varit nästan snustorr eftersom Yucca tåler det. Jag hittade totalt 2 såna insekter, andra på nätet har haft stora mängder (tusentals), så det verkar inte ha gått så långt, vad det nu var. Och det gör också att det är lite svårt att jämföra symptom med bilder på nätet. Men de såg iallafall inte ut som larver.

Låter som att hoppstjärtar är lite mer troligt? Rotlöss ska vara långsamma, de här hoppade inte direkt men var inte långsamma. Men en av dem var minst 1 cm ner i jorden, den andra sprang över bottenytan på jorden. Serdangpalmen som står intill har jag varit noga att hålla fuktig men den tycks inte vara drabbad. På en annan sajt står att hoppstjärtar ofta finns i krukjord som antingen vattnats överdrivet mkt eller innehåller mkt torv. Det var mycket torv här, nog minst 90%.

Har tyvärr inte hittat nån bra artikel på internet som listar all ohyra med bilder, och har tappat bort min växtbok.. Varken på svenska eller engelska. Har nån sett det? (Borde vi kanske försöka skapa på odla.nu? Eller svårt med copyright på bilder?)

Och jag som tänkt ha en Yucca närmast balkondörren för att den är relativt okänslig för ohyra.. Om det är hoppstjärtar (och det är det väl nog) så är det nog ingen större fara, får hålla ett öga öppet.. Borde väl räcka att lyfta på innerkrukan, om inget trillar ner är de inte så många?
David Malmö
Ur en positiv synvinkel kan jag ju berätta att de växter jag köpt på Vellingeblomman (Japanskt pepparträds-bonsai tror jag), Trädgårdspaletten (de sa "det är en sån där Livingstonia", jag tror det är en Serdangpalm, se bild) och Oasen (Hawaiipalm samt en Doftdracena som ser ut att spränga fram ännu en knopp) tycks ha varit helt fria från ohyra.
[attachment=81046:Serdang_utklipp.jpg]
Jag hoppas jag inte startar några falska rykten när jag säger att jag har en fundering att det kanske är smart att köpa av svenska butiker tidigt på våren (april-maj) innan spinn har vaknat och lagt ägg, jag tänker mig att oavsett om butiken hade spinn föregående säsong så om de bara har städat hyfsat sen hösten så ligger bara nån enstaka i nån vrå och sover, och om man sen dessutom har dem i karantän hemma så har man chansen att se om de börjar springa omkring på bladen. Ur den synvinkeln är det kanske dumt att jag så här pass sent just beställt en stor palm från Tyskland.. hoppas det går bra.

Edit: Råkade hitta en intressant artikel när jag letade efter nåt helt annat:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T004/FVT004.HTM
Seriöst skriven, en aning gammal, handlar egentligen om växtodlare/säljares metoder att bekämpa ohyra men står intressanta saker som "I en enkätundersökning, som redovisas i Ulla Nilssons rapport har 65% av odlarna svarat att tidiga angrepp i odlingarna orsakas av att skadegörarna kommer in med köpta plantor. Från 1 juli 1994 införs en obligatorisk småplantkontroll, som förväntas minska dessa problem." och "Företag med minutförsäljning löper en särskilt stor risk att få in skadedjur vid plantleveranser."

PS Jag hittade just vad som ser ut att vara en jättebra metod att bli av med rotlöss utan att döda växten, se grå text här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon