LKMM
Jag skulle vilja skära av ett rotskott/avläggare från min vidjehortensia Annabelle. Tror ni att det kan göras nu på våren? De flesta sidor på nätet verkar förespråka hösten, men det borde väl funka nu också? Vad skulle kunna gå fel?
fvd
Jag vet inte om just vidjehortensia är lätt att föröka med avläggare men testa vet jag. Det är ofta min metod i trädgården att prova olika saker går det så går det. Grenen skall sitta kvar på busken när du gör det och lägg några stenar över bara.

Du kan göra det nu och hela sommaren så länge det gror i trädgården.

Du kan göra det nu och hela sommaren så länge det gror i trädgården.
LKMM
Stort tack för svaret! Det kanske snarare är ett rotskott än en avläggare, det är iallafall ett par kraftiga pinnar med bladskott på som sticker upp en bit från basen på moderplantan. Jag tänkte alltså försöka separera den redan nu eftersom det känns som om den redan har ett eget litet rotsystem, men det kanske inte alls är så förstås..... :-)
fvd
Gör det du har ju inget att förlora och jag tror att det kan lyckas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon