Jerry D.
13-04-2004, 11:39
Jag har en fråga angående mask i komposten. I detta fall är masken av oönskad sort, och det formligen kryllar av dem. Cirka 20 millimeter långa och 1 millimeter "tjocka" är de, och färgen är vit. Jag misstänker att de har kommit från katten och att det är springmask det är frågan om, även om jag inte tömmer kattlådan i komposten. Masken kan istället ha kommit med kattens matrester till komposten om t.ex. katten har "tappat" den direkt i eller i närheten av matskålen. Går dessa att "utrota" direkt i komposten, och i så fall utan att göra detsamma med de önskade kompost-maskarna som finns där? Eller, hur gör jag bäst för att komma till rätta med saken?
Jerry
Jag brukar röra om ytligt och lägga ett ca 20 cm tjockt lager löv på ytan. Om det är flugmask eller kattmatsmask vet jag inte, det kan säkert vara båda, men de dör och komposteras av behandlingen.
Jerry D.
14-04-2004, 10:39
Tackar för tipset och ska testa detta snarast (om det funkar med fjorårets löv som snart ska räfsas upp i trädgården), annars kanske jag måste vänta till hösten......eller.....?
Jerry.
Det har inget med katten att göra, de här larverna brukar dyka upp om det är lite för fuktigt. Så följ rådet ovan med något torrt strö så får man bort dem.
Nä naturlitgvis är det inte kattens fel Kurt

men Whiskas i sitt frodigaste nedbrytningsstadium ger en massa vita larver som liknar fluglarven... Ingen mask om katten själv får välja!
Har du inte löv kan du strimla tidningspapper och lägga över efter en omrörning av ytskiktet, Jerry. Och till hösten - samla så mycket löv du bara kan och lägg på hög. har du inte träd nog så plantera några rejäla som ger ordentligt med material till komposterna!
..och hur ser nyfödda maskar ut då???...för det är vad jag alltid trott att dom där är som det är fullt av i kanten på gödselstacken på våren.........fluglarver låter det inte som och spolmask förökar sig väl bara I värddjuret
Måste bara fråga
CITAT
> kattmatsmask <
> men Whiskas i sitt frodigaste nedbrytningsstadium ger en massa vita larver som liknar fluglarven <
vad är det?
CITAT (Virgo @ 15-04-2004, 00:43)
Måste bara fråga
CITAT
> kattmatsmask <
> men Whiskas i sitt frodigaste nedbrytningsstadium ger en massa vita larver som liknar fluglarven <
vad är det?
Om man lägger mycket näringsrik mat i komposten (animaliska rester) så är det större risk att man får larver. Så i detta fall kan larverna ha kommit p g a kattmaten (inte med den).
jovisst så är det och jag vet ju det, men såsom Cilla skriver så kan man lätt tolka det som om det finns mask i Whiskas kattmat.
Och min fråga får stå kvar.
< Glömde skriva att jag aldrig sett mask i kattmatsburkar>
Slänger man en halvtuppäten fläskkotlett eller död fågel i komposten eller nånstans så blir de oxå snart fulla av mask
Jag har hittills inte haft problem med larver i min kompost för att de varit så lättstörda och därför har jag inte brytt mig om att lära mig skilja på fluglarver (det är väl spyflugans antar jag?) och vilka arter av larver som gillar härsket kött. Det enda kött förutom skaldjur och fisk som ibland hamnar i min kompost är kattmatskött, och ur den kommer ibland vita korvliknande larver under nedbrytningen.
Kanske finns det ägg av larver i allt kött. Larverna var iallafall inte synliga i Whiskasburken från början...
Virgo - du som ställer frågor till mig om detta kan väl ta reda på och informera om vilka olika köttlarver som finns och hur de uppstår i kött som bryts ned?
CITAT
Virgo - du som ställer frågor till mig om detta kan väl ta reda på och informera om vilka olika köttlarver som finns och hur de uppstår i kött som bryts ned?
Intressant ämne!
Ska se vad jag kan göra. Men att det finns ägg av flugor o mask i konserver är uteslutet.
Om du tror att mask finns i kattmaten du slänger, så bör du ge katterna mindre portion i första hand, så att allt blir uppätet. Mat o vattenskålar inte i närheten av kattoan och avmaska dina katter regelbundet.
Men jag ska se vad jag kan åstadkomma i larvmysteriet, det tar nog lite tid.
kerstin z5-6
15-04-2004, 17:21
Det är inga märkvärdigheter , mask uppstår i allt dött kött / annat med för den delen som förvaras i + grader i osteril miljö -Inte för att jag vill vara morbid men nog är det väl tur ..att det finns microliv som bryter ner -
Jag har inte skrivit att mask finns i kattmat men att de uppstår i köttets nedbrytningsstadium. Det är tröttsamt med utbyten som dessa, Virgo.
Och visst är det tur att de uppstår överallt där kött finns! Säkert är det lätt för den intresserade att söka på internet för att finna mer om nedbrytningsprocesserna i kött.
Själv nöjer jag mig med att de finns i varmkomposten, gör sitt jobb där och att jag kan stoppa fluglarverna från att bilda svärm över min kompost genom att lägga ett lager löv ovanpå.
...flugor lägger ägg överallt där de kommer åt och det finns nåt gott för larverna att äta... sen blir det snabbt fullt med larver- en fluga kan ge upphov till 25000 nya.....
...men Cilla, om dom finns i din varmkompost, larverna alltså, så funkar den inte som den ska....
CITAT (Jerry D. @ 13-04-2004, 12:39)
Jag har en fråga angående mask i komposten. I detta fall är masken av oönskad sort, och det formligen kryllar av dem. Cirka 20 millimeter långa och 1 millimeter "tjocka" är de, och färgen är vit. Jag misstänker att de har kommit från katten och att det är springmask det är frågan om, även om jag inte tömmer kattlådan i komposten. Masken kan istället ha kommit med kattens matrester till komposten om t.ex. katten har "tappat" den direkt i eller i närheten av matskålen. Går dessa att "utrota" direkt i komposten, och i så fall utan att göra detsamma med de önskade kompost-maskarna som finns där? Eller, hur gör jag bäst för att komma till rätta med saken?
Jerry
Nu har jag läst på lite om maskar- det du har i komposten är troligen Enkytréer -vitmaskar....

(vad jag kan...)
Citerar min bok;
..är smala....nästan genomskinliga ringmaskar...0,5-4 cm långa....tål inte uttorkning...därför vanligast vår och höst... lever av döda växtdelar,svamphyfer och annat organiskt material.....Lever i fuktig jord, särskilt i kompostjord......Kan finnas...200 000 per m2....
Är det dom så gör dom bara nytta i komposten.....
CITAT
Jag har inte skrivit att mask finns i kattmat men att de uppstår i köttets nedbrytningsstadium
CITAT
kattmatsmask
Det är nog meningslöst att diskutera detta ämne.
anders_skåne
16-04-2004, 11:37
Virgo ,
du skrev att det var meningslöst att diskutera detta ämne, äntligen kom nåt vettigt från dig, varför överhuvudtaget börja tjafsa om ordklyverier, du vet ju precis vad Cilla menade från början, att maskarna kommer efter man har lagt kattmaten på komposten, snälla fördumma inte allting !!
Anders_skåne
Det här var en av de mest märkliga trådar jag följt på Odla. Och jag häpnar. Varför ger man sig in och försöker besvara frågor som man inte kan svaret på?
Många med mig är säkert ovana vid vissa förhållanden. Och då är det jätteskönt att kunna "lasta över" sina frågor och bekymmer på dem som vet bättre. Och förhoppningsvis lära sig något på vägen. Men om man får icke sakkunniga svar, blir man inte så mycket klokare.
Små, smala och vita maskar är oftast ett tecken på att komposten innehåller mycket (för mycket?) proteinrikt avfall (= kött, till exempel). Problemet - om det upplevs som ett sådant - kan avhjälpas med lite tillsats av kalk. Jo, jag vet att man i normala fall inte ska kalka komposten, men genom att höja pH-värdet i komposten kan man bli av med problemet (om det upplevs som ett problem).
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.