Full version: Krånglig sådd
strandskatan
Jag har sått vinterkryddbuske en gång förut utan att få upp en enda planta, men skam den som ger sig! Hittade en ny såmetod på nätet: Blötlägg till det hårda skalet går att pilla loss, pilla sedan loss även det fibrösa skinnet innanför det hårda skalet, lägg fröna i en fuktig tvättlapp på en bricka, plasta över, ställ i högst 23 grader tills de gror. Jag använde kniv, nål och tandpetare och lyckades till slut pilla bort de två lagren. Efter några dagar tyckte jag inte fröna såg ut att trivas, ett hade möglat - och kom på en egen idé: Groddar dem i stället! De skalade fröna fick sällskap med lite torra gula ärter i ett glas, vatten på, satte fast fiberduk med gummisnodd på glaset, hällde av vattnet, upprepade morgon och kväll och två dagar senare - idag - hade två frön grott! Sådde enligt anvisning vertikalt med grodden neråt, täckte ett par-tre millimeter, ställde i rumstemperatur med lampa över. Jag har fler frön som jag sått enligt Impectas anvisningar, dvs de står ute på stratifiering, kanske tar jag in dem i morgon och låter dem gå igenom samma procedur.
Kanske fungerar den här metoden även på andra svårgrodda större frön med hårt skal?
kerstin z5-6
Ja , säkert och ibland rekommenderas att bara sticka hål i fröskalet med en nål.
strandskatan
Före blötläggningen filade jag enligt instruktion skalet lätt med nagelfil, glömde jag skriva. Återstår nu att se om det kommer upp något blad om 5-10 dagar! Om det aldrig blir några buskar bryr jag mig inte så mycket om, för mig är största tillfredsställelsen att lyckas få frösådden komma upp!
kerstin z5-6
Javisst man vill se dem gro:) Har testat alla möjliga varianter med olika frö. Frö från australien som tex gror efter skogsbrand = elda i krukan ovanpå sådden och vattna ner askan crazy.gif vad gör man inte för att lyckas smile.gif
strandskatan
Har det gått bra sen med dina australiska växter, Kerstin - och vad var det för sorter? Jag får meddela att "nakenfrömetoden" fungerade på vinterkryddbusken, två gröna blad på väg upp i dag!
kerstin z5-6
Kul!

Xanthorrhoea australis grästräd, tror jag, men kan ha varit en inhemsk hibiskus sort med.Numer vet jag att man kan vattna ner aska med samma reslutat ,fast det är roligare att elda i krukan crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon