Idag vaknade jag vid 6, klarblå himmel och en sol som precis tagit sig över kullkrönet. Återigen en natt med minusgrader. Efter påklädning prioriterade jag besök i växthuset innan det var dags att bege sig till jobbet (har nu en kort fikapaus). De flesta växterna står fortfarande i bubbelplasthuset och jag har nu ökat frostvakten till att hålla +12- +18 grader nattetid. På dagen blir det väldigt varmt, tyvärr. Ställer om frostvakten till bara fläkt för att få rotation på dagarna - öppnar även upp "bubbelplastdörren" så att värmen kan rotera ut i stora växthuset.
Med värme kommer oxå behov av vattning. Känns härligt att i arla morgonen för sig själv stå och pyssla med alla frösådder oh andra överlevande växter. Den röda pelargonen blommar för fullt. Azalean - som blommat hela vintern är just nu i återhämtning och fäller blommor. Har därför flyttat ut den i växthuset - och den verkar överleva trots kyliga nätter.
I helgen planerar jag att "fönstertvätta" växthuset på utsidan. Tog insidan i höstas - hoppas slippa det nu. Ska även flytta ut altanmöblemanget som vinterförvaras i växthuset. Blir mycket yta att dansa runt på när det åker ut. Har inhandlat stora terracotta färgade plastkrukor på Ö&B i omgångar. 15liters för 39kr/st. Bra pris tycker jag. Dom är perfekta för både tomat&gruka.
Med tanke på den värme som nu blir på dagarna är det dags att hänga upp skuggardinerna igen. Som jag berättade i en annan tidigare tråd så köpte jag tunna skira gardiner på Ikea förra året - blev en mycket bra lösning. Gardinerna togs ner och tvättades i höstas och har fått vila sig i form
Kan konstatera - nu är jag där i tiden dit jag längtat hela vintern. Jag är tacksam att jag har jobb..men kan längta efter att få vara hemma på dagarna och fixa med trädgård. Nu får jag ta mig en halvtimme på morgonen och sedan hoppas hinna en stund på kvällen - men njuta fullt ut på helgerna. Och helg startar idag - fredag kväll!!
Vad händer i era växthus?
Hej
Du kan köpa från apotek svavel lägga dem i burk och bränna dem i växt huset röker som kommer från burken kan döda alla insekter med svamp o andra sjukdom, informationen står på förpackning, hur man kan använda den.
H.Bassam
Här håller vi 14-18 grader på nätterna i den bubblade delen. Där inne står det mesta på nätterna, sedan flyttar jag ut en del i den kallare delen på dagarna och viker undan plasten så det inte blir alltför varmt under bubblet.
Här inne står en del övervintrade växter, lökar och knölar är planterade i krukor/lökkorgar, förkultiverade plantor som tomat, paprika, chili, kronärtskocka, gurka, melon växer bra, oliven blommar och limonellan har knoppar.
I den kalla delen står små tagetesplantor och sallatsplantor på nätterna. På dagarna avhärdas de utomhus.
[attachment=80622:forumbil...mars_005.jpg]
Hej
På den här tiden måste du rensa din växthus, om du gjorde inte detta till nu, och förbered did att ställa växter ute när frosten blir forbi. frosten blir forbi beror på vilket zon bor du.
H.Bassam
Här kalla nätter så får värma upp växthuset med fläkt. Persikoträdet blommar.
Persikoträd i växthuset? Mitt står utanför med juteväv som sovsäck i väntan på värme.
Bor i zon 5, så det skulle kanske klara sig utomhus. Vi har lite större vhus, 20m2 och högt i tak så det ryms (med beskärning) och ger fantastiska persikor i mängder i juli. Sorten är Riga. Planterade det mitt vid norrgaveln i en gjuten kruka utan botten som går ner under grunden.
Det där låter spännande.. Mitt är ett Riga som står hyffsat skyddat i ett sydosthörn med växthus och hasselhäck som skyddande sidor. Är sugen på citronträd - men det kommer att få leva i växthuset (19kvm T-Classic (willab)) september-april.
Innebär det att du behöver pensla blommorna varje år? Ingen eller ringa hjälp av bin?
Det blir att leka bi varje år. Penslar dagligen. Tar några minuter, men det doftar ljuvligt och är roligt. Men läste att det nog skulle bli persikor ändå utan pensling, men jag vågar inte ta risken.
Idag gick frostvakten sönder ... Suck.. Leta efter kvitto och hoppas att garantin inte gått ut. Kupévärmaren till bilen får hoppa in som stand-in .. Tack o lov är det en mildare natt än på länge. Regnet är på väg enl SMHI.

Mina växter har stått ute i växthuset i ett litet "tält" av flera lager fiberduk de senaste nätterna, har ingen bubbelplats tyvärr, men frostvakt. Nu verkar ju vädret lite bli lite sämre med bara någon plusgrad dygnet runt och regn/snöblandat regn de närmsta dagarna. Dock inga utlovade minusgrader. Bör jag flytta in växterna igen eftersom jag inte ens har bubbelplast? Vill ju inte råka döda alla plantor...
Är ju lite otålig, så jag inser att jag tagit ut dem för tidigt, men det är ett himla konkande ut å in, å nu får inte alla plats under lysröret längre efter alla omskolningar... Med de senaste dagarnas varma väder har det inte varit några problem, men nu är det ju det här aprilvädret som ställer till det.
Funderar även på om jag behöver vara noga med att dra undan fiberdukarna på dagarna eller om de får tillräckligt med ljus ändå? Känns ju lite bra att ha extra skydd både mot kyla nu när det är lite kallare och mot solen när den gassar, men blir fiberduken för effektiv ljustjuv en mulen dag?
Hoppas på lite kloka råd
Om du behöver bära in dem eller kan lämna kvar beror på vilken temperatur du kan hålla. Om du bara använder frostvakten för att hindra att det kommer under nollan, då kommer det risker bli för kallt för en del växter. Jag försöker se vad det är för växter du har och tycker mig se att det är gurkväxter, physalis och chili (?) mm. Gurkorna kommer definitivt inte gillar om det blir för kallt och då stanna i växten eller i värsta fall ruttna kring rothalsen. De andra kommer stanna av i växten. Om du kan höja temperaturen till helst över 10 grader dygnet runt så borde det vara ok att ha dem kvar. Ljuset räcker till även om du har fiberduken på.
Jag har tomat, chili, paprika, passionsfrukt, gurka och melon, så många av dem är lite mer värmekrävande.
Jag fegade ur och plockade in dem i natt. Vore ju tråkigt om de strök med pga av att jag inte lyckas hålla vettig temperatur.
Va bra att veta att ljuset räcker med fiberduk över, då behöver jag inte vara så orolig om jag inte hinner ta bort och fixa varje dag. Tack för svar!
Garantin var kvar så nu har jag en ny frostvakt installerad. Igår monterade jag ner bubbelplasthuset och värmer upp alla 19 kvm.. Satt frostvakten på 12 gr. Ikväll är det ännu 7-8 plusgrader så i bästa fall behöver inte fläkten gå hela tiden. Vid 6-blecket når solens strålar in och då värms det snabbt upp till 20-30gr.
Tomaterna växer på bra, likaså chilin. Melonen har det nog lite för kallt på nätterna.. Alla blomsådder verkar också växa sakta men säkert. Sallad och rädisor sådde jag i såhyllan 1/4.. Nu börjar man skymta små gröna blad.
Även potatisen i hinkarna växer på bra..verkar klara det kalla golvet bra.
Jag investerade i ett citronträd i fredags. Efterlängtat. Tre citroner bar den..varav en trillade av vid frakten. Mums.
Massor med blommor, en bra stamuppbyggnad och tät rund krona. Hoppas kunna mötas av doften en varm dag.
Den lilla vindruvan har nu stora vitrosa ögon. Själva plantan är bara 2-3 dm hög. Hoppas den tar sig i år.
nykomling
06-05-2014, 06:50
CITAT (ingmet @ 13-04-2014, 23:04)

Garantin var kvar så nu har jag en ny frostvakt installerad. Igår monterade jag ner bubbelplasthuset och värmer upp alla 19 kvm.. Satt frostvakten på 12 gr. Ikväll är det ännu 7-8 plusgrader så i bästa fall behöver inte fläkten gå hela tiden. Vid 6-blecket når solens strålar in och då värms det snabbt upp till 20-30gr.
Tomaterna växer på bra, likaså chilin. Melonen har det nog lite för kallt på nätterna.. Alla blomsådder verkar också växa sakta men säkert. Sallad och rädisor sådde jag i såhyllan 1/4.. Nu börjar man skymta små gröna blad.
Även potatisen i hinkarna växer på bra..verkar klara det kalla golvet bra.
Jag investerade i ett citronträd i fredags. Efterlängtat. Tre citroner bar den..varav en trillade av vid frakten. Mums.
Massor med blommor, en bra stamuppbyggnad och tät rund krona. Hoppas kunna mötas av doften en varm dag.
Den lilla vindruvan har nu stora vitrosa ögon. Själva plantan är bara 2-3 dm hög. Hoppas den tar sig i år.
tänker också köpa ett citronträd här. zon1-2. är de härdiga? el måste man bära in dom under vintern?
Jag kommer nog att låta mitt citronträd vara kvar i växthuset året runt - möjligt att den får flytta ut mellan midsommar och mitten av augusti. Svårt att tro att den skulle klara en svensk vinter. Då måste den nog vara väldigt ombonad och stå i varmt läge.
Citronträdet blommar fantastiskt mycket. Många blommor verkar faktiskt övergå i fruktanlag. Behöver nog rensas - annars blir det nog alldeles för tungt på grenarna.
Växthuset håller med hjälp av frostvakten minst 12 grader dygnet runt. De soliga dagarna kommer tempen upp runt 30 - och ibland ännu högre. Dubbeldörrarna är ett måste att öppna.
Även om mina automatöppnade 4 fönster står vidöppna känns det som att dörrarna hjälper till att få mer rörelse på luften.
Allt växer, tomaterna är omplanterade i sina stora kärl, gurkan ska omplanteras till helgen - melonerna likaså. Chilin blommar. Avokadoträden(som bara är 4 dm höga) får ständigt nya blad. Mangokärnan har gett en stam på ca 1 dm.
Sallad, rädisor, koriander etc växer på såbänken. Salladen har jag redan börjat äta av.
Dahliaknölarna som ännu växer i hink ska snart planteras om i sina "fin-krukor". Odlar även potatis i hinkar.. väntar på att få se blommorna.
Har planterat jordgubbsplantor i "hanging baskets" i växthuset. Inga rådjur och mördarsniglar ska lyckas äta upp dom där. Spännande att se hur skörden blir..
Marie.san
14-05-2014, 17:27
Jag har flyttat ut tomat-, paprikaplantor + blommor och kryddor. Problemet med årets förkultiveringen har varit att plantorna växer så dåligt! Förstår inte vad jag gjort för fel. Många av småplantorna har dessutom bara vissnat ner o dött. Gäller flera tomat- och gurkplantor. Kan jag räkna med att mina små ynkliga saker sätter fart nu när de kommit ut i växthuset? Hur stora ska gurk- o melonplantor vara vid utflyttning. Vet att de vill ha det varmt så det är inte aktuellt just nu. Min vinranka har inte satt ett enda blad trots att jag har vattnat den ett tag. Är den död? Planterade den ganska sent förra säsongen.
Jag har inget flyt med detta i år trots storartade planer så jag är tacksam för tips o hjälp.
Hej
Vi har mycket dåligt väder nu för att kalt på kvällen varm på dagen, så marken är förtvarandra kalt så många växter dog eller blir sämre, på grund att rötterna kan inte sug vatten till de, det är bra om man ta ut växterna när blir marken +15, Vinranka säker jag att de ska bra när vädret blir bättre.
H.Bassam
Jag tror som Bassam att det skillnaderna mellan kallt och varmt som varit stor i år. Jag ställde ut bl.a solroser i måndags.. har vart bortrest i tre nätter och fick idag rapport om att det varit frost i natt. Om några timmar får jag se huruvida kylan kommit för nära växthusväggarna..
Nu är det inte vår längre utan sommar - försommar.
Idag har jag återigen flyttat runt hinkarna med tomat, gurka och meloner - dock till sina slutliga platser där de ska förankras med klättersnören fastsatta i linor som går på tvären uppe i växthustaket. Inser att jag behöver mer "på tvären linor" i taket. Mycket tomater blir det.. Tänk att det är så svårt att inse volymer. Att se de små fröna komma till liv ( i massor) har sina konsekvenser när de blir stora. Har väldigt svårt att kasta på komposten..ger bort till höger & vänster men har en hel del kvar till mig själv ändå.
Chilin måste omplanteras igen. Har planterat ut blomstertobak och precis insett att någon äter upp plantorna. Högst upp på misstankelistan är mördarsnigeln .. Grrrr....
Sallad i massor... Känner mig som en ko när jag ställer mig och äter direkt från såhyllan.. Har även satt rädisor - med klar framgång. Nästa så-omgång blir mycket mer rädisa och mycket mindre sallad. Första gången jag upplever hela rädisor- inga hål efter sniglar .. :-)..
Har även satt Broccoli i hink i växthuset.. Någon som testat det? Kan man hoppas på att kålfjärilar odyl inte hittar in i växthuset?
Vindruvan - Himrod - växer sakta sakta sakta.. Nu är den ca 3 dm hög. Den har nog jobbigt med sina rötter som inte verkar ha etablerat sig på utsidan än.
Potatisen i hinkarna har slutat växa på höjden, blommar. Blir nog lagom med första skörd till midsommar !
Pelargonerna - de varmt röda (tror att det är Victoria - den som togs fram till bröllopet) blommar otroligt - får bo kvar i växthuset. Övriga .. har fått flytta ut..och de verkar nöjda med det trots kalla nätter.
Dahliorna som ännu växer i hinkar är också placerade utomhus.. Snart dags att plantera om i snyggare krukor.
Myror - några har letat sig in. Satt ut dosor men det verkar inte fungera så jag "fot-jagar" oxå.
Med växthus har jag insett att det är svårt att hinna med resten av tomten.. :-) ... Idag klippte jag gräset för 3e gången i år. Innan växthuset hade jag säkert varit ute 10 talet gånger redan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.