baljväxt
28-03-2014, 19:25
Jag har redan sått en hel drös grejer för senare utplantering i kolonilotten.. Det ser än så länge bra ut på de bord jag byggt vid fönstrena, tomatplantorna och chillin har omskolats så att jorden når nästan upp till första bladparet.
Men jag är livrädd för att de små liven ska ränna iväg och hinna bli taniga, långa plantor tills det är dags för friland.
Är det onödigt att skaffa tillskottsbelysning vid den här tiden på säsongen?
Det som kommit upp hittills är: Chili, tomat, lejongap, lök av olika slag, gurka, palmkål, grönkål, blomma för dagen, tagetes, spanska flaggan. Det mesta har kommit upp den senaste veckan.
kerstin z5-6
28-03-2014, 20:04
För hur jag vill att de ska se ut : Aldrig...
En månads tillväxt, av tre lika stora fuchsiasticklingar, från 15 feb. till 15 mars. T.v. på fönsterbrädan utan extraljus. I mitten under en 400 watts växthuslampa, drygt 2 meter över. T. h. under lysrör, 20 cm ovanför.
Bild lånad Kenneth PS
[attachment=80611:ljus.jpg]
kerstin z5-6
28-03-2014, 20:34
Ja jag tycker det var ett jätteroligt experiment

Detta var när 400 w växthuslampa var i ropet..kanske ska göra om det igen , fönsterljus led och lysrör
Alexander-VG-zon3
28-03-2014, 21:48
Den i mitten blev bäst enligt mitt tycke, första för liten och den sista tycker jag har för långt mellan noder, vilket säkert beror på vilken typ av lysrör som används. Men stor skillnad och det man ser är ju att all extraljus är bättre än inget alls.
kerstin z5-6
28-03-2014, 22:24
Håller inte med när det är en fuchsiastickling
Alexander-VG-zon3
28-03-2014, 23:05
Bara en personlig åsikt

inget vetenskapligt eller efter lärobok, den i mitten har kortare noder och kompaktare och jämnare i form, den sista är bredare och längre mellan noder vad det ser ut som, att se i verklighet kanske jag hade tyckt helt olika att den tredje är bäst. Långa noder är väl aldrig bra ? iförsig har jag sällan förodlat fushior utan sätta ut direkt och får då kort mellan noder och kompakt. Ursäkta för lite offtopic.
kerstin z5-6
29-03-2014, 00:03
Det är en högvuxen sort de ska se ut så.
Alexander-VG-zon3
29-03-2014, 00:19
Så det är inte samma sorter alla 3? för då blir det ju inte rättvist egentligen. Har också haft storväxta/högväxta sorter men inte fått så långt mellan noder (som jag tycker det ser ut på bild), men kan såklart luras. Och långt mellan nod är ju sträckning.
Men det man ser är ju ändå tydligt dom två som haft extraljus är mycket finare och man ser hur viktigt det är att ha extraljus till frösådd/sticklingar.
kerstin z5-6
29-03-2014, 00:21
Alla är samma sort
Alexander-VG-zon3
29-03-2014, 00:28
För om alla är samma sort, så borde ju även den i mitten få långt mellan noder. Vilket jag tycker är den kompakta av dom. Så då är det ju fel ljus den tredje fått då (som jag ser) har fåt för långt mellan noder och är då inte sortberonde. Så får jag ihop det
Själva använder enbart lysrör tycker det är ett bra alternativ

men man märker också STOR skillnad mellan olika lysrör och också såklart hur nära man har och hur många timmar. Man kan alltså få långsträckta växter på exakt samma vis som i fönsterljus som vid fel lysrör. Har själv varit med om det, då jag har testat olika märken med samma växt och samma antal timmar på samma avstånd.
kerstin z5-6
29-03-2014, 00:41
okey vi behöver inte tycka likadant, själv har jag svårt att se utväxten som elongering.
Alexander-VG-zon3
29-03-2014, 00:48
Nog tycker vi väl lika i att extraljus är bättre än inget alls ?
Resten är bara en personlig smak antar jag. För jag hade hellre vilja haft den som är i mitten än dom andra två. Sedan för bäst uppfattning hade en bild direkt från sidan varit bra också. För är den i mitten lika dan eller längre i noderna så är såklart den längst ut bättre. Dom skott jag tycker ser sträckta ut är dom längst mot pappret.
Hej
Själv hänger jag på vägg 60w lysrör och det fungerar jätte bra för alla inne växter.
Obs
400w minst 8 timmar varje dag kostar mycket pengar.
H.Bassam
Fjortispower
29-03-2014, 12:13
Den åt höger såg bäst ut tyckte jag! En jättefin planta.
kerstin z5-6
29-03-2014, 13:55
CITAT (Fjortispower @ 29-03-2014, 12:13)

Den åt höger såg bäst ut tyckte jag! En jättefin planta.
Vanligt lys rör var det.
baljväxt
29-03-2014, 19:41
Tack för era svar!
Skulle två lysrör 36W/865 passa ovanför bäddarna?
Vitkålen har skjutit i höjd i dag och ser ut att bli svag, är det för sent att sätta lysrör i morgon eller behöver jag så om för att rädda plantorna? Kan man omskola dem djupare, så som man kan göra med tomat och chili?
kerstin z5-6
29-03-2014, 19:45
Lysrören blir nog bra , sätt dem i kedjor eller någon som gör att du kan höja o sänka dem, 10 cm över sådd lte mer när de växer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.