Erikis
Hej!
Ny på forum och ny inom odling, skulle behöva lite hjälp! Bor i Umeå och har en inglasad (ej isolerad) balkong med eftermiddag och kvällssol. Har satt fröer som jag köpte hos blomsterhandlaren - paprika, chili, sallad och sockerärta. Köpte någon plastgrej där som man sår i, man fick som ett plastlock till och det gror så det ryker, har alltså denna inomhus än!

Nu till min fråga. Sockerärtorna är över 1 dm höga, så dessa tänkte jag plantera i störra kruka idag. Men chili och paprika har inte tittat upp än. Salladen är ca 5 cm hög men den bara hänger och är vriden mot solen. Har ni några tips på vad jag kan göra för att få dessa filurer att överleva och växa till sig? Mest salladen jag är rädd att ta död på.
Bassam
Hej

Vi vill hjälpa dig, men vi vill veta på vilket zon bor du, men iallafall kan du inte omplantera växter före att de frår 5 par riktiga blad, det blir sex par med hjärtliga blad som kommer först, du behöver öppna balkongen när blir mycket värme.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Sallat är inte så förtjust i värme så svalare placering föreslår jag. Själv brukar jag så sallat utomhus det är bland det tidigaste man kan så det räcker med att marken tinat den brukar bli finast tidigt på våren då det inte är så jättevarmt ute.
Erikis
Jag bor i zon 5, balkongen vätter mot nordväst. Här uppe är det kallt än om nätterna, häromdagen hade vi över -10 så jag har inte vågat ställa ut några växter där (förutom en hyacint som min sambo var allergisk mot, den dog efter några dagar). Ser ut att bli mildare i veckan på nätterna (ca -5) men som sagt är balkongen oisolerad så den blir kall.. Tror ni ändå jag kan ställa ut salladen?

Igår tryckte jag ner några citronkärnor i jorden, detta är då helt fantastiskt roligt! Idag har även chilin börjat titta upp! biggrin.gif
kerstin z5-6
Nej inte i det läget. Du bör vänta med att ha något där överhuvudtaget så länge det inte är över noll nattetid , chili ännu varmare inte under + 8.

Mitt tips är att du köper en billig inne och ute termometer , finns på bensinmackar och lite överallt , där du kan se högsta o lägsta dags o natt temp.
Erikis
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-03-2014, 07:20) *
Nej inte i det läget. Du bör vänta med att ha något där överhuvudtaget så länge det inte är över noll nattetid , chili ännu varmare inte under + 8.

Mitt tips är att du köper en billig inne och ute termometer , finns på bensinmackar och lite överallt , där du kan se högsta o lägsta dags o natt temp.

Precis min tanke! Men någon skrev att sallat vill stå kallare, kan jag ställa ut den dagtid/kväll men ta in under natten eller blir det för stor värmeskillnad?

Det ska jag göra, tack för tipset!

Paprikan verkar ej tagit sig, är det svårt att få till den från frö? Idag satte jag lite ruccola... Sambon tycker jag börjar få storhetsvansinne :-)
kerstin z5-6
Kolla tempen på natten, blir det låga eller frostgrader lägg över salladen 4 lager vanlig odlingduk, vit tunn , finns överallt, sallad klarar det o mår bäst ute med svala nätter
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger så en ny omgång sallad direkt i kruka/balkonglåda utomhus, det gror när temperaturen blir den rätta och den sallaten blir bättre än sån man förkultiverat inne.
kerstin z5-6
Antagligen helt sant , jag är ingen grönsakstyp, mer en perenn och täd -busk typ men jag bor nära ts giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon