EKLO
Hej,

Jag har varit mkt bortrest pga jobb under vårvintern, och ligger därför efter med alla sådder (odlar i zon 1-2).

Perenner jag tänkt så är:

Slingerhjärta (Dicentra scandens)

Gul stormhatt

Rudbeckia "green jewel"

Dessutom hade jag tänkt så tvååriga stockrosor.

Nu är ju våren extremt tidig, normalt sett är jag van att kunna plantera ut som tidigast i slutet april.

tacksam för tips och råd
kerstin z5-6
Javisst funkar det-det är inte alls försent att så dem nu , ingen kommer ju att blomma och ska inte -i år -stockros brukar jag väta med till sen april, så de inte får för sig att blomma år ett ,sent på hösten och frysa bort efter en enda utslagen blomma.
EKLO
Hej och tack för snabbt svar, Kerstin.

Det står att man ska slänga in en av sådderna - slingerhjärtat - i kylen en månad, nödvändigt? Eller räcker det att ställa ut i skuggan, varma dagar, kalla nätter...

tack på förhand!
kerstin z5-6
Det är ju variation i temp som väcker dem, testa så och ställ ut på skuggig plats.Detsamma gäller aconitum.
EKLO
Hej igen, igen...

Tusen tack, Kerstin. Nu har jag gjort som du föreslog och de står på skuggigaste stället nu. Räknar med din hjälp i att hålla tummarna smile.gif
kerstin z5-6
tummenupp.gif
ansan
om man ställer ut saker på en skuggig plats men under tak hur ska man vattna?
kerstin z5-6
Om det är sådder -jorden som fuktig tvättsvamp, om torrare vattna med fin stril.Är det frö-dra plastpåse runt men förslut dem inte -klar plast.. behöver då sällan vattnas om de står i skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon