Påtoppen
Nytt hus, ny trädgård. En stor rabatt ute i trädgården hade jag tänkt göra om till grönsaksodling, men nu när det gröna börjar växa visar det sig att det är fullt av kirskål - överallt! :s

Försökte gräva upp några blomlökar och kirskålens rötter har verkligen slingrat sig in i växtligheten.

Har sett att en del lägger tidningar i botten när de bygger pallkragar, har också sett bevis på att ogräset under dör. Så frågan är - kan jag täcka rabatten med tidningar för att ta kål på kålen? coolgleam.gif
kerstin z5-6
Kers letar sig upp för du tänkte väl täcka delar och låta perenner o lökar blomma.?
Bäst i rabatt är nog radikalmetoden ,gräv upp allt i perennväg,tidig vår ,sätt i alsylpallkragar" och vattna på dem.
beroende på hur stort angreppet är
gräv om hela rabatten, rensa bort allt du ser, luckra jorden -vänta minst 2 veckor-gör om och finrensa en gång till ev kan du återplantera om kersen är lugn. om inte: Ta bort igen

Vänta igen, 1-2 veckor-dyker inga kers upp återplantera -dyker kers upp täck hela rabatten med svart plastduk , med fördel kan man lägga på ett lager grus ovanpå , vill du odla ?odla bara ettåringar i rabatten i sommar ,ovanpå duken i ett lager plantjord. Avtäck nästa vår, rensa det som ev kommer upp och återplantera perenner o lökar.
Bassam
Hej

Ja, kan du göra det, men tar det lång tid för att dö kirskål så råder jag dig att om du kan göra kanten runt din trädgård, upp 30 cm täcka din mark svartplats och gamla tidningar sedan fylla resten med bra jord som blandad med gödsel och plantera dina växter på den här sätt kan döda gräset samtidigt du kan plantera dina Favoriter växter

H.Bassam
Påtoppen
Nej, jag tänkte låta allt blommande få stryka med. Ska bara odla grönsaker och annat ätbart. Har grävt upp det jag vill spara och planterat i andra rabatter. Vi har gott om tidningar så jag testar, tyckte att det var så dyrt med täckduk...

Vad är asylpallkragar?
kerstin z5-6
Vanliga pallkragar där växter som ännu inte fått en egen plats väntar på bättre tider smile.gif Asyl rabatt biggrin.gif
Eva i Skåne
Många lager med icke utvikta tidningar får du lägga på. Tveksamt ändå om det stoppar kirskål. Tyvärr!
Gossen Ruda
Radikalmetoden. Låt kirsen växa upp så det blir stora fina blad, sen massiv användning av Roundup. Flera sprutningar med några dagars mellanrum. Efter några veckor kan du använda jorden som vanligt. En brasklapp bara. Det kan finnas en stor fröbank i jorden och då får du hålla på några år men då räcker det med vanlig rensning.
Påtoppen
Round up trots att jag ska odla ätbart???
Gossen Ruda
Oh ja. Så här när det är varmt bryts det ner väldigt snabbt. Ett par veckor sommartid. Sen tas medlet inte upp via rötterna så frösådder blir opåverkade.
hattstugan

Kan säga att Rondup knappast tar död på Kirskålen!!
Mycket för att det kommer hela tiden upp frösådd och rötterna är många meter så gräva och rensa/sålla jorden är egentligen enda alternativet om man inte byter ut så gott som all jord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon