Cikliden
Jag tog en liten stickling ca 12 cm hög från en väns kraftfulla citronträd i september 2013. Den är nedstucken i citrusjord omgiven av en plastpåse för drivhuseffekt och har stått i ett norrfönster i ett svalt rum hela vintern. Plantan har utvecklat rötter, men när jag tar bort påsen börjar den hänga med bladen och vid senaste försöket var jag tvungen att klippa bort toppen eftersom de minsta bladen torkade in helt. Jag har även klippt ned bladen till hälften. Rötterna är slingriga och sitter längts ned runt stammens snittyta, dvs jag skulle inte kalla detta någon riktig rotklump.

Den är nu tillbaka i "drivhuset", men jag undrar hur detta kommer att gå? Ska jag invänta en kraftigare rotutveckling och hoppas på att detta så småningom gör att plantan klarar sig utan platspåse? Eller finns det något knep för att skynda på processen så jag får ett självständigt litet träd?

Alexander-VG-zon3
Det finns knep att du vänjer den vid fuktigare luft med att antingen klippa större och större hål i plasten eller låta den vara utan plats någon timme och så öka antalet timmar vardag som den är utan plast. Men det är inget jag själv skulle ens orka hålla på med, sätt den ljust och varmt (ej norrfönster) utan påse om och det som vissnar, vissnar och efter någon vecka kommer nya skott att komma. Bara för bladen och toppskottet vissnar å är det egentligen ingen större fara då rötterna finns där och stammen lever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon