Björn_78
30-03-2014, 16:18
Jag hade tänkt att plantera ett par vinteräppelträd i sommar och skulle behöva tips på bra sorter till zon 4
Med vänlig hälsning, Björn
I min gamla trädgård, där jag hade oändligt med plats satte jag 12 äppelträd. Det bästa av dem var Ingrid-Marie. Växte fint och bar massvis med frukt. Hade jag en enda kvadratmeter till skulle jag sätta ett sådant träd. Rätt lagrade håller de jättelänge.
Jan af Lisö
31-03-2014, 13:43
Själv tycker jag att Ingrid-Marie smakar absolut ingenting, men smaken är som baken, delad.
Aroma tycker jag är ett bra äpple som dessutom är ett av de härdigare, zon 4 eller 5 tror jag? Ingrid-Marie är väl zon 3? Men zonbeteckningen för äpple verkar inte vara absolut sanning och sen beror det ju på hur mycket du vågar gamla också. Många odlar ex. Cox Orange (zon2) i zon 3-4 framgångsrikt...
Björn_78
04-04-2014, 16:41
Hej och tack för råden!
Jag hade faktiskt tänkt att plantera två Aroma och två ingrid Marie. Dom passar bra med mina andra sorter också, så det får nog bli så. Jag är lite tveksam om ingrid Marie träden kommer att klara sig men jag får testa och se, om inte någon har något spännande förslag på andra träd.
/Björn
Jan af Lisö
04-04-2014, 20:23
Som jag skrev tidigare så tycker jag att Ingrid Marie är ett smaklöst äpple, dessutom drabbas av kräfta.
Vad gäller andra vinteräpplen så skriver G-K Näslund, Sveriges förnämste pomolog just nu, i sin Äppelbok: "Ribston är kanske vårt förnämligaste vinteräpple.....Trädet står bra emot sjukdomar och bär rikt varje år. Ribston finns också i en röd form".
Andra vinteräpplen är bl. a Cellini, Galloway, Oberländer, Gul Richard, Melon, Mutzu, Linda, Kim (även om åsikter om Kims smak går isär).
När det gäller Aroma så plantera gärna den helröda mutanten Amorosa så får du äpplen med fantastisk, röd kulör.
Björn_78
05-04-2014, 07:25
Ribston låter ju som ett bra alternativ till iaf ett ingrid marie träd. Amorosa är också noterat.
Zigurdsson
13-04-2014, 19:05
Ribston är ett väldigt gott äpple och god variation till ingrid-marie i smak. Äta ingrid i flera månader kan man bli lite trött på då är ett Ribston kalas. Kräfta är inte helt ovanligt på Ribston heller enligt litteratur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.