Full version: läcker ecoplugg?
Stinafluff
Hej alla!

Jag har en situation att ta ställning till.:

Har fått två plommonträd i födelsedagspresent och jag blev såklart jätteglad..
Ska ta ner två st " vilda" och dåliga plommonträd för att få plats med de nya. De gamla är av envis sort som sprider rötter åt alla möjliga och omöjliga håll och sedan nya skott rakt upp var som helst i gräsmattan. (min farmor kallar dem för Espingar om det är till någon hjälp) .därför vill jag gärna sätta ecoplugg i dem. Är det risk att giftet läcker ut i omgivningen eller stannar det inom den växt man satt dem i?
Skulle ju nämligen behöva sätta ner de nya träden på sina platser precis brevid omg.

Finns alternativa platser att sätta dem på men jag vill helst ha dem där de envisa står nu..om jag sätter de nya på olika håll i trädgården, hur långt ifrån varandra kan de stå och ändå funka att "pollinera varandra"?

Tack på förhand
Stina
fvd
De läcker inte de är väldigt beskedliga så det behöver du inte oroa dig för. I själva verket så fungerar de inte heller. Jag har banka i ekopluiggar i alla möjliga sorters stubbar och det händer ingenting. Det slutar med att jag får ta bort stubbarna med handkraft. (Jag har även försökt att hälla kocnentrerad roundup´i borrade hål och stubbarna står emot det också)
Eva i Västerås
Det är ju över huvud taget inte vidare bra att plantera nya träd där du tar bort samma sort.
Sjukdomar och skadedjur kan finnas i jorden, och jorden har sugits ur precis de näringsämnen som det nya trädet behöver.
Man ska åtminstone byta jord i en rejäl grop, både djup och bred.
Så då kan du kanske lika gärna gräva upp de gamla träden? Fast det är ett jättejobb.
theseraphim
Ecoplugg får inte stubbar att försvinna(såvida man inte har världens bra tålamod:) utan ser bara till att stubben dör och slutar skjuta nya skott. De innehåller Glysofat samma som i tex RoundUP,Keeper, Rambo osv och går ut i rotsystemet. Stubbar även döda sådan bryts ner fruktansvärt långsamt så stubbfräs är grejen.
Tapio
CITAT (fvd @ 30-03-2014, 21:22) *
Jag har banka i ekopluiggar i alla möjliga sorters stubbar och det händer ingenting.

Halaj!

Att det inte händer någonting visar ju att ecopluggen har fungerat. Det skall inte hända något.
Du tänkte att den innehåller någon frätande syra som tar bort stubben?
Nädu, det får man göra själv!

Vad jag mest är förvånad över att de har mage att kalla den ecoplugg! Vad är det för ekologiskt med en giftampull? Det är ju så anti-eko som det bara kan bli!

Jag har provat att bekämpa maskrosor med att pensla dem med konc. Roundup. Efter några veckor dog maskrosorna, men jag fick också en ca 15 cm stor stendöd fläck där den hade varit. Så visst "läcker" det!
Min lärdom: överdosera inte!

//T
fvd
Jag förväntade mig inte att stubbarna skulle försvinna men däremot attt de skulle sluta skjuta skott enligt vad reklamen sa och det gjorde det inte heller. Beträffande mängden glyfocat så är det så liten mängd i en plugg att det är försumbart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon