|
johan1983
30-03-2014, 20:38
Jag har svårt att begripa en sak. Jag köpte ett Van körsbärsträd 2012. Säljaren på "en större kedja" avrådde mig från att köpa grosse schwartze och istället rådde mig att köpa Van.
Sagt och gjort så köpte jag en Van. Första året hände inget och i höstas fick jag för första gången frukt.
Det lite lustiga var att bären var ljusgula.
Kan det vara fel sort eller kan det bli så den första skörden att det blir tokigt?
theseraphim
30-03-2014, 20:55
Du har nog fått fel sort tyvärr, snackar vi tex plantagen så dansar blommorna omkring en del iaf hos plantagen uddevalla där det kan stå hej vilt. Tror dock inte att personalen gör det med flit utan eftersom av själv jobbar mm branschen så vet jag hur mycket man får städa efter kunder när de ångrar sig eller bara hittar något mer spännande:) med sommarblommor är de sällan några problem då de flesta kan se skillnad på tagetes och pelargon men har man en stor pantskola där märkningen kan vara si och så plus att inåt ens ett vältränat öga kan se skillnad så kan det bli tokigt.
johan1983
30-03-2014, 21:10
CITAT (theseraphim @ 30-03-2014, 21:55)  Du har nog fått fel sort tyvärr, snackar vi tex plantagen så dansar blommorna omkring en del iaf hos plantagen uddevalla där det kan stå hej vilt. Tror dock inte att personalen gör det med flit utan eftersom av själv jobbar mm branschen så vet jag hur mycket man får städa efter kunder när de ångrar sig eller bara hittar något mer spännande:) med sommarblommor är de sällan några problem då de flesta kan se skillnad på tagetes och pelargon men har man en stor pantskola där märkningen kan vara si och så plus att inåt ens ett vältränat öga kan se skillnad så kan det bli tokigt. Det är en plantskola i den storleken, det stämmer :-) Det som är lite jobbigt är att man då har investerat två år i fel träd. Ett träd som förövrigt har tagit sig jättebra och bären var faktiskt goda. Men det är ju inte den sorten som jag hade planerat. Jag funderar på att slå till på att köpa så fort träden kommer ut, då borde det väl inte vara så att lapparna har flyttats runt etc. Alternativt köpa ett familjeträd. Helst är jag dock intresserad av att köpa exempelvis Grosse Schwartze som dvärgträd. Finns det någon plantskola som har det? Hur står sig Stella annars i jämförelse? Är Stella en bra sort eller en kompromiss? Det verkar som att de flesta dör inom ett par år och då har jag ju förlorat ett par år till Jag vill ju helst ha stora, svarta\röda och söta bär. Jag är inte intresserad av små, sura bär som är 90% kärna och 10% fruktkött. Dock kan jag i framtiden vara intresserad av bär för att göra saft, då vet jag att det är sura som gäller.
theseraphim
30-03-2014, 23:30
Finns ju även tex Leningrad svarta, meelika, Stella osv utöver Grosse(som dock är delikat och väcker minnen, hade en släkting för många år sedan som vart tvungen att kapa sitt fina körsbärsträd då det höll på att braka ner, detta mitt i skörden och jag fick två stora hinkar fulla av svarta söta bär:) hur gott som helst och totalt värt besväret med att springa på muggen femtioelva gånger per dag i en vecka.). Satt det någon lapp på plantan? Den brukar oftast stämma annars.
johan1983
30-03-2014, 23:55
CITAT (theseraphim @ 31-03-2014, 00:30)  Finns ju även tex Leningrad svarta, meelika, Stella osv utöver Grosse(som dock är delikat och väcker minnen, hade en släkting för många år sedan som vart tvungen att kapa sitt fina körsbärsträd då det höll på att braka ner, detta mitt i skörden och jag fick två stora hinkar fulla av svarta söta bär:) hur gott som helst och totalt värt besväret med att springa på muggen femtioelva gånger per dag i en vecka.). Satt det någon lapp på plantan? Den brukar oftast stämma annars. Det kan driva på med att äta körsbär, jag var på en bilresa i Tyskland, bodde hos en familj några dagar och fick en bärkasse full med svarta, stora körsbär som avskedsgåva. Jag satt och åt körsbären samtidigt som jag körde genom alperna och fantiserade om att det skulle växa körsbärsträn utmed vägen. När jag kom fram till Italien började jag märka att det var inte en så bra idé... Som svar på din fråga, ja, det satt en lapp på. Den sitter faktiskt fortfarande kvar :-) Vad tror du om grosse schwartze på en Gisela? Det kanske aldrig blir någon vidare skörd och så dör den om ett par år?
Jan af Lisö
31-03-2014, 08:55
Fördelen med gula körsbär är att de (enligt rykten) drabbas inte lika mycket av fåglarnas härjningar. Stor, svart bigarrå (som grosse schwartze heter på svenska) finns att köpa, bl.a på: http://www.rangedala-plantskola.se/stor-svart-bigarra.htmlDet betyder att någon seriös plantskola i närheten av dig borde kunna ta hem sorten. Fast i Zetas katalog så har sorten 0 +, så jag misstänker att det är en äldre sort och troligen så finns det nyare och bättre sorter att köpa. T.ex så har Van ett gott rykte och är världens näst vanligaste odlade sorten.
johan1983
31-03-2014, 10:26
CITAT (Jan af Lisö @ 31-03-2014, 09:55)  Fördelen med gula körsbär är att de (enligt rykten) drabbas inte lika mycket av fåglarnas härjningar. Stor, svart bigarrå (som grosse schwartze heter på svenska) finns att köpa, bl.a på: http://www.rangedala-plantskola.se/stor-svart-bigarra.htmlDet betyder att någon seriös plantskola i närheten av dig borde kunna ta hem sorten. Fast i Zetas katalog så har sorten 0 +, så jag misstänker att det är en äldre sort och troligen så finns det nyare och bättre sorter att köpa. T.ex så har Van ett gott rykte och är världens näst vanligaste odlade sorten. Stor svart eller grosse finns på varenda plantskola i staden där jag bor. Dock inte som dvärg. Här hittar jag bara Stella. Hur står den sig i jämförelse? Kanske skall prova Rångedala, hur tror du att skörden blir på ett dvärgträd? Jag köpte ju som sagt en Van som visade sig ge gula körsbär. Kanske ska prova en gång till? En sak som jag är noga med är att inte köpa ett träd som står ett antal år utan att ge frukt. Då menar jag inte bara innan det ger frukt första gången utan när det i framtiden efter säg tio år helt plötsligt slutar att ge frukt.
theseraphim
31-03-2014, 12:32
Dvärgträd tar mindre plats och ger mindre skörd dock så beror givetvis på hur mycket körsbär du behöver. Körsbär till diverse alkoholvaror är fint tex körsbärsvin:) eller varför inte steka dom i rom,
Jan af Lisö
31-03-2014, 13:27
Jag har haft körsbär Burlat på Gisela5 grundstam, det dog efter 10 år och levererade bara enstaka bär.
Jag har körsbär Van på Colt grundstam, den lever och ibland levererar enstaka körsbär, ofta proteinberikade medelst körsbärsflugans larver. Bären som mognar är nästan svarta och mycket goda, saftiga och söta (både med och utan protein. Larverna käkade jag ovetandes med god aptit under många år tills ett brorsbarn frågade vad det var det vita som rörde sig i körsbäret).
Jag har sorten Sam på fågelbär, det blir enstaka bär som fåglarna får glädje av.
Mao är jag nog ganska dålig refrens vad gäller körsbär, antingen så ligger min trädgård på fel ställe eller är jag en usel körsbärsodlare. Jag får flera äpplen (räknat i antalet) på ett träd än körsbär på tre träd !!!
Skall du handla så sök en seriös plantskola i närheten av dig !!!
Dessvärre mycket vanligt och tillika trist att man inte alltid får det man köper, trots att etiketten säger något annat och oftast är plantorna så pass små och utan frukt vid inköpstillfället att det helt enkelt är omöjligt att veta att man får fel vara. Jag har aldrig odlat något på dvärggrundstam själv, men en bekant hade Stella på Gisela5 i kruka på balkongen och den gav löjligt mycket bär, mycket tätare och fler bär än på vanlig starkväxande grundstam. Den får väl dock mycket mer näring kanske än en frilandsodlad. Vill du verkligen ha Van tycker jag du ska ge den en chans till och be din handlare ta hem en E-märkt planta (vilket alla seriösa plantskolor ska kunna göra) så vet du garanterat att den är sortäkta. Annars kanske du kan reklamera trädet om du har kvittot kvar? Jag har reklamerat både fruktträd och magnolior som ett par år senare gett frukt resp. blommor som varit fel för sorten, och då har återförsäljarna faktiskt varit tillmötesgående.
johan1983
02-04-2014, 09:08
CITAT (theseraphim @ 31-03-2014, 13:32)  Dvärgträd tar mindre plats och ger mindre skörd dock så beror givetvis på hur mycket körsbär du behöver. Körsbär till diverse alkoholvaror är fint tex körsbärsvin:) eller varför inte steka dom i rom, Självklart blir det färre bär, Men man kanske kommer åt att plocka dom? Samt kanske högre täthet? Att steka dom i Rom låter ju väldigt trevligt om än lite opraktiskt. Men det är kanske värt resan? CITAT (Jan af Lisö @ 31-03-2014, 14:27)  Jag har haft körsbär Burlat på Gisela5 grundstam, det dog efter 10 år och levererade bara enstaka bär.
Jag har körsbär Van på Colt grundstam, den lever och ibland levererar enstaka körsbär, ofta proteinberikade medelst körsbärsflugans larver. Bären som mognar är nästan svarta och mycket goda, saftiga och söta (både med och utan protein. Larverna käkade jag ovetandes med god aptit under många år tills ett brorsbarn frågade vad det var det vita som rörde sig i körsbäret).
Jag har sorten Sam på fågelbär, det blir enstaka bär som fåglarna får glädje av.
Mao är jag nog ganska dålig refrens vad gäller körsbär, antingen så ligger min trädgård på fel ställe eller är jag en usel körsbärsodlare. Jag får flera äpplen (räknat i antalet) på ett träd än körsbär på tre träd !!!
Skall du handla så sök en seriös plantskola i närheten av dig !!! Det är såna här historier som gör mig tveksam på att satsa på körsbär. Känner jag föresten inte igen den? har du berättat den förr? Jag vill odla för högre livskvalite, inte för kråkorna och k-rauta (köper gödsel där) Har du provat att kalka? Någon berättade en liknande historia som du och fick tips om kalk. Året efter dröste det frukt CITAT (IKS @ 31-03-2014, 23:36)  Dessvärre mycket vanligt och tillika trist att man inte alltid får det man köper, trots att etiketten säger något annat och oftast är plantorna så pass små och utan frukt vid inköpstillfället att det helt enkelt är omöjligt att veta att man får fel vara. Jag har aldrig odlat något på dvärggrundstam själv, men en bekant hade Stella på Gisela5 i kruka på balkongen och den gav löjligt mycket bär, mycket tätare och fler bär än på vanlig starkväxande grundstam. Den får väl dock mycket mer näring kanske än en frilandsodlad. Vill du verkligen ha Van tycker jag du ska ge den en chans till och be din handlare ta hem en E-märkt planta (vilket alla seriösa plantskolor ska kunna göra) så vet du garanterat att den är sortäkta. Annars kanske du kan reklamera trädet om du har kvittot kvar? Jag har reklamerat både fruktträd och magnolior som ett par år senare gett frukt resp. blommor som varit fel för sorten, och då har återförsäljarna faktiskt varit tillmötesgående. Jag vet inte om jag vill ha van. Jag vill ha stora, söta bigarråer i samma eller högre klass än affären. Får jag det av van? Vad får jag om jag reklamerar? Man vill ju inte gräva upp trädet. Även om det ger fel bär så har det överlevt och är etablerat. Det låter ju positivt angående Stella. Hur smakar bären?
CITAT (johan1983 @ 02-04-2014, 10:08)  Jag vet inte om jag vill ha van. Jag vill ha stora, söta bigarråer i samma eller högre klass än affären. Får jag det av van?
Vad får jag om jag reklamerar? Man vill ju inte gräva upp trädet. Även om det ger fel bär så har det överlevt och är etablerat.
Det låter ju positivt angående Stella. Hur smakar bären? Nej, det är klart att det är trist att gräva upp ett träd som stått ett par år, samtidigt som du i bästa fall får ett nytt i utbyte som då är några år yngre än ditt nuvurande och hela etableringsprocessen måste göras om. Jag är ingen körsbärskännare och har inte Van själv, men den ska ju ge ganska stora och mörka frukter med god sötma som balanseras av lite syra. Tror dock de riktiga "konnässörerna" skulle föredra Van framför Stella på grund av att den har lite mer syra. Jag har dock Stella själv och den får medelstora till stora frukter som blir ganska mörka och de är saftiga och söta. Fördelen med Stella är dock att den är självfertil så den ger alltid stabil skörd obereonde på hur pollinerande träd blommar samtidigt som den hjälper pollinera andra sorter som inte är självfertila.
johan1983
02-04-2014, 19:54
CITAT (IKS @ 02-04-2014, 14:58)  Nej, det är klart att det är trist att gräva upp ett träd som stått ett par år, samtidigt som du i bästa fall får ett nytt i utbyte som då är några år yngre än ditt nuvurande och hela etableringsprocessen måste göras om.
Jag är ingen körsbärskännare och har inte Van själv, men den ska ju ge ganska stora och mörka frukter med god sötma som balanseras av lite syra. Tror dock de riktiga "konnässörerna" skulle föredra Van framför Stella på grund av att den har lite mer syra. Jag har dock Stella själv och den får medelstora till stora frukter som blir ganska mörka och de är saftiga och söta. Fördelen med Stella är dock att den är självfertil så den ger alltid stabil skörd obereonde på hur pollinerande träd blommar samtidigt som den hjälper pollinera andra sorter som inte är självfertila. Jo, och det vill jag ju helst undvika att gräva upp trädet. Då behåller jag det hellre men samtidigt är jag besviken på blomst... den stora kedjan som jag köpte den av. Så Van har lite mer syra? Med det menar du att Stella mest smakar sött? Hur är konsistensen på Stella, mjuk och plufsig eller mer fast?
CITAT (johan1983 @ 02-04-2014, 20:54)  Jo, och det vill jag ju helst undvika att gräva upp trädet. Då behåller jag det hellre men samtidigt är jag besviken på blomst... den stora kedjan som jag köpte den av.
Så Van har lite mer syra? Med det menar du att Stella mest smakar sött? Hur är konsistensen på Stella, mjuk och plufsig eller mer fast? Jag kan nog bara ge dig ett ganska luddigt svar eftersom jag aldrig gjort en direkt jämförelse och har aldrig provsmakat Van vad jag vet, men den brukar beskrivas som mycket söt med viss syra. Stella ger saftiga söta bär, mycket goda enligt min mening och jag har inte heller några direkta preferenser angående fast eller mjukt fruktkött men skulle nog ändå säga att den är saftig men ändå relativt fast. Stella tror jag är ett bra basträd, på grund av den alltid är pålitlig genom självfertilitet och har söta goda bär som alla verkar uppskatta. Gulröda bigarråer som 'Buttners Rote' och 'Dönnisen' brukar hyllas eftersom de har mer syra som balanserar mot sötman, men jag själv gillar jag röda bigarråer. Vill du ha stora mörkröda bigarråer av god kvalitet tror jag inte du blir besviken på varken Stella eller Van...
johan1983
02-04-2014, 23:24
CITAT (IKS @ 02-04-2014, 21:17)  Jag kan nog bara ge dig ett ganska luddigt svar eftersom jag aldrig gjort en direkt jämförelse och har aldrig provsmakat Van vad jag vet, men den brukar beskrivas som mycket söt med viss syra. Stella ger saftiga söta bär, mycket goda enligt min mening och jag har inte heller några direkta preferenser angående fast eller mjukt fruktkött men skulle nog ändå säga att den är saftig men ändå relativt fast. Stella tror jag är ett bra basträd, på grund av den alltid är pålitlig genom självfertilitet och har söta goda bär som alla verkar uppskatta. Gulröda bigarråer som 'Buttners Rote' och 'Dönnisen' brukar hyllas eftersom de har mer syra som balanserar mot sötman, men jag själv gillar jag röda bigarråer. Vill du ha stora mörkröda bigarråer av god kvalitet tror jag inte du blir besviken på varken Stella eller Van... Det är kanske jag som övertolkar skillnaderna. Det är ju olika från frukt till frukt och bär till bär hur noga man behöver vara med sorterna. När det kommer till plommon så kan det finnas stora skillnader. Men exempelvis skillnaderna på olika typer av röda vinbär tror jag är ytterst marginella. Samma med hallon, där tror jag bara man kan riktigt skilja på höst och sommarhallon. Så det kanske egentligen mest är färgen som skiljer på sötkörsbären? Det jag inte vill ha är söt-sura bär med tunt fruktkött och mesig svar. Så är bären som när man är på semester i Italien och köper ett kilo färska körsbär \ bigarråer på marknaden så struntar jag i om dom heter Stella eller Van, om dom är gula eller röda.
theseraphim
03-04-2014, 09:17
Glöm inte bort att många omständigheter kan påverka smaken tex har man varmt o fint väder hela våren o sommaren så brukar bären bli både större och godare. Sen så påverkar även jordmån osv.
Jan af Lisö
03-04-2014, 12:52
CITAT (johan1983 @ 02-04-2014, 10:08)  Har du provat att kalka? Någon berättade en liknande historia som du och fick tips om kalk. Året efter dröste det frukt Jag kalkade extra i höstas (efter att ha läst tipset) och skall kanske kalka extra nu i samband med gödslingen !!
CITAT (johan1983 @ 03-04-2014, 00:24)  Det är kanske jag som övertolkar skillnaderna.
Det är ju olika från frukt till frukt och bär till bär hur noga man behöver vara med sorterna. När det kommer till plommon så kan det finnas stora skillnader. Men exempelvis skillnaderna på olika typer av röda vinbär tror jag är ytterst marginella. Samma med hallon, där tror jag bara man kan riktigt skilja på höst och sommarhallon.
Så det kanske egentligen mest är färgen som skiljer på sötkörsbären?
Det jag inte vill ha är söt-sura bär med tunt fruktkött och mesig svar. Så är bären som när man är på semester i Italien och köper ett kilo färska körsbär \ bigarråer på marknaden så struntar jag i om dom heter Stella eller Van, om dom är gula eller röda. Nja, skillnad finns det säkert och jag tycker du gör rätt i att vara noggrann med sortvalet. Av de vanligare sorterna i handeln är nog de helröda bären sötare än de gulröda, åtminstone har de mindre syra vad jag läst men jag har inte provsmakat i någon direkt jämförelse...
johan1983
03-04-2014, 21:31
CITAT (IKS @ 03-04-2014, 19:46)  Nja, skillnad finns det säkert och jag tycker du gör rätt i att vara noggrann med sortvalet. Av de vanligare sorterna i handeln är nog de helröda bären sötare än de gulröda, åtminstone har de mindre syra vad jag läst men jag har inte provsmakat i någon direkt jämförelse... Tro mig, jag är väldigt noga med mina val. Valet av träd påverkar trädgården i 50-100 år framåt i tiden, det är inte ett beslut som jag tar lättvindigt. Därför så vill jag ha perfekta sorter, är det småsura bär med tunt fruktkött där trädet aldrig bär frukt. Då är det ingen ídé att plantera det. Jag vill ha skörd, och bra sådan. CITAT (Jan af Lisö @ 03-04-2014, 13:52)  Jag kalkade extra i höstas (efter att ha läst tipset) och skall kanske kalka extra nu i samband med gödslingen !! Jag ska nog testa det också, det bör väl fungera på både äpple, plommon och körsbär? Hur är det med vinbär, krusbär och hallon? Jag vet att blåbär inte skall ha kalk. CITAT (theseraphim @ 03-04-2014, 10:17)  Glöm inte bort att många omständigheter kan påverka smaken tex har man varmt o fint väder hela våren o sommaren så brukar bären bli både större och godare. Sen så påverkar även jordmån osv. Jag har sandjord, men jordmånen är väl nästan ren kogödsel :-)
Jan af Lisö
04-04-2014, 07:55
CITAT (johan1983 @ 03-04-2014, 22:31)  Hur är det med vinbär, krusbär och hallon?
Jag har sandjord, men jordmånen är väl nästan ren kogödsel :-) Hallon gillar inte kalk heller. När du köper kogödsel kolla inehållsdeklarationen, vissa innehåller ju väldigt mycke kalk för att komma upp i PH på över 6,5. Det som t.ex Bauhaus sålde tidigare hade 400 gram kal per 50 liters säck.
johan1983
04-04-2014, 07:59
CITAT (Jan af Lisö @ 04-04-2014, 08:55)  Hallon gillar inte kalk heller.
När du köper kogödsel kolla inehållsdeklarationen, vissa innehåller ju väldigt mycke kalk för att komma upp i PH på över 6,5. Det som t.ex Bauhaus sålde tidigare hade 400 gram kal per 50 liters säck. Det kanske räcker att kombinera med rhododendrongödsel? Eller gödsla med hönsgödsel?
Jan af Lisö
04-04-2014, 11:13
Jag brukar gödsla mina hallon med hönsgödsel. Tidigare brukade ge dem även aska, men sen förstod jag att det var fel. På hösten får de lite PK-gödsel
johan1983
04-04-2014, 19:42
CITAT (Jan af Lisö @ 04-04-2014, 12:13)  Jag brukar gödsla mina hallon med hönsgödsel. Tidigare brukade ge dem även aska, men sen förstod jag att det var fel. På hösten får de lite PK-gödsel Jag var på gång att köpa hönsgödsel idag, jag är van vid att köpa pelleterat hönsgödsel. Men jag provade i en ny affär idag och en säck var trasig, den var full med svart jord, såg ut ungefär som ko\naturgödsel. Är det en sämre variant?
theseraphim
04-04-2014, 19:56
CITAT (johan1983 @ 04-04-2014, 20:42)  Jag var på gång att köpa hönsgödsel idag, jag är van vid att köpa pelleterat hönsgödsel. Men jag provade i en ny affär idag och en säck var trasig, den var full med svart jord, såg ut ungefär som ko\naturgödsel. Är det en sämre variant? Känner inte till alla sorter men det kan vara en sort som inte är pelleterad eller så har den trasiga påsen stått öppen under hela vintern och dragit åt sig väta osv.
johan1983
05-04-2014, 22:38
CITAT (theseraphim @ 04-04-2014, 20:56)  Känner inte till alla sorter men det kan vara en sort som inte är pelleterad eller så har den trasiga påsen stått öppen under hela vintern och dragit åt sig väta osv. Jag köper nog en säck pelleterad på mitt vanliga ställe ändå :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|