Bolanf
Hej,

Undrar om det är någon som kan ge lite tips och råd hur vi ska göra med vår branta ( ca 40 graders lutning och ytan är ca 200 kvadratmeter) slänt på vår nybyggda tomt som vetter mot grannen? Det tips vi har fått är att lägga stenkross som samtidigt verkar som ett dräneringsskydd. Ska vara både det billigste och enklaste att sköta. Jag tycker dock att det inte är särskilt snyggt. Är därför inne på att plantera om möjligt en marktäckande växt/buske som kräver lite underhåll, som växer snabbt och som är grön året om. Kan cotoneaster som marktäckare vara något eller finns det bättre alternativ? Just nu består slänten enbart av morängrus och någon hävdar att vi måste addera ca 30 cm jord för att kunna plantera något. Stämmer det eller klarar vi oss på mindre med vissa marktäckare?

Oerhört tacksam om någon kunnig kan ge mig lite tips och råd!

Stort tack på förhand! smile.gif
Huggorm
Krypoxbär (cotoneaster) är en klassiker för att dölja tråkiga slänter och man kan ju plantera nedanför om jorden är bättre där och låta den krypa upp över gruset. Vanlig murgröna fungerar också bra. En risk man har är att ogräs så småningom får fäste i gruset och "kväver" man än man valt att plantera.
Bolanf
Huggorm, tack för svaret! Hur mycket jord tror du att jag behöver lägga inför planteringen av krypoxbär? Hr du någon erfarenhet av hur tätt man bör plantera dem för att få det täckande snabbt?

Är förresten Krypoxbär en dyr växt? Googlat lite på priser, men de verkar skilja sej en hel del åt. Sen påverkar det ju som sagt var hur tätt man måste plantera dem....
Huggorm
Hortogreen säljer tiopack för 620kr och anger planteringsavstånd på 60-80cm. Sedan vet jag inte hur mycket jord de behöver, jag har fått intrycket av att de är relativt anspråkslösa.

http://hortogreen.com/index.php?id_product...t&id_lang=7
Gossen Ruda
Jord på en sådan brant sluttning riskerar nog att rinna bort.
Bolanf
Kanon! Ska undersöka närmare! Tror du även att man uppnår någon form av dräneringsskydd med denna marktäckare? Eftersom slänten är så brant så skulle det inte skada.

Gossen Ruda, du tror alltås att det inte funkar att plantera på en sådan brant slänt...? Vill så gärna undvika stenkross.....
Alexander-VG-zon3
Billigare än så här går nog inte hitta ?

http://www.eggert-baumschulen.de/products/...i-radicans.html

Tror även att frakten betalar sig och blir billigare.

Finns även andra låga sorter
http://www.eggert-baumschulen.de/advanced_...amp;x=0&y=0

Bra och robust att täcka med tål torka och hyfsat ohyrefri. En nackdel är dock att åtminstone här blir dom väldigt fula på vårvintern-våren om det varit torra, blåsiga och kalla vintrar-vårar. Och klipper man inte då så blir det lätt risigt.
Bolanf
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-03-2014, 22:15) *
Billigare än så här går nog inte hitta ?

http://www.eggert-baumschulen.de/products/...i-radicans.html

Tror även att frakten betalar sig och blir billigare.

Finns även andra låga sorter
http://www.eggert-baumschulen.de/advanced_...amp;x=0&y=0

Bra och robust att täcka med tål torka och hyfsat ohyrefri. En nackdel är dock att åtminstone här blir dom väldigt fula på vårvintern-våren om det varit torra, blåsiga och kalla vintrar-vårar. Och klipper man inte då så blir det lätt risigt.

Tackar så mycket! smile.gif Vad tror du annars om lutningen på slänten? Är den för brant för att plantera i dvs kommer jorden att rinna bort?
IKS
Jag projekterade en brant slänt för något år sedan där lutningen var cirka 50%, jag tänkte själv Cotoneaster eller kanske blåbärstrysorten 'Anja', men jag kollade för säkerhetsskull med några plantskolor. De flesta rekommenderade faktiskt liten stefandra (Stephanandra incisa 'Crispa'), i andra hand oxbär och sedan kanske eventuellt Lonicera caerulea var. kamshatica 'Anja'. De menade att dessa arter har bäst rötter för att binda jorden i en sådan brant lutning. Jag tror definitivt ditt jorddjup på 30 cm matjord räcker då dessa arter är väldigt anspråkslösa och torktåliga.
Alexander-VG-zon3
Låg Rosenspirea kan kanske också vara ett alternativ ?. Det är planterat i mormorsträdgård i en brant backe (vet inte exakt lutning) men den rotar sig själv när grenar får jord kontakt och binder bra. Nackdel är att blommorna efter vissnat ser risigt ut. Men vacker blomning. Verkar när den är etablerad tåla mycket torka.
theseraphim
Måste väl finnas något annat än ogräset krypoxbär:)
Gossen Ruda
Beträffande lutningen så borde det fungera med lite mer mull och lerhaltig jord. Sandig jord kommer att spolas bort förr eller senare. Lyckas du binda jorden med växter går det säkert bra, problemet kan komma innan detta sker.
sarhe1
Jag har sett låg rosenkvitten i brant slänt.
EvaKlemming
Hej. Går slänten uppåt från din tomt sett eller är det nerförsbacke mot din granne?
addo
Det finns ju massor av växter som trivs i grus, vart bor ni och hur mycket sol får slänten, mellan kl __ och kl__? Jag tänker direkt på Kryp-En, någon mindre variant av Bergtall, höst och vårljung. Strandråg, blåsvingel, Nejlikor, Lavendel mm.
Ingrid Zon3
Ta en funderare på klätterbenved också. Den finns ju i olika bladfärger om ni inte vill ha det så enhetligt.

Någonstans har jag läst om en variant när man anlägger brant slänt som jag tycker låter förnuftig:
Man lägger på tillräckligt mycket bra välgödslad jord, täcker med juteväv (naturfiber) och "peggar" ner den med hemmagjorda långa märlor av ståltråd. Sen skär man upp kryss i väven och planterar i kryssen.
Efter ett antal år har väven förmultnat men då har rötterna också etablerat sig så de binder jorden. Märlorna fiskar man upp när man hittar dem.

Vattning blir alltid en utmaning i slänter och vätter den mot söder är det en bra idé att ta riktigt torktåliga växter. Lite terrassering underlättar skötseln.
Huggorm
CITAT (Ingrid Zon3 @ 14-04-2014, 21:07) *
Vattning blir alltid en utmaning i slänter och vätter den mot söder är det en bra idé att ta riktigt torktåliga växter. Lite terrassering underlättar skötseln.

Det kan till och med vara idé att satsa på en droppslang, de är ju inte så väldigt dyra längre
Ingrid Zon3
Droppslang är en utmärkt idé, Huggorm!
Bassam
Hej
jag tycker om när de är fina och lätt skötsel. och finns olika sorter som passar olika klimat och de är här passar soliga:
nätnäva, G. rendardii och kashmirnäva, G clarkei.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon