h.norrstrom
01-04-2014, 14:15
För kanske en 5 år sedan så plocka jag en kasse med alla olika sorters valnötter som jag kunde hitta i den närmsta staden, ( Uppsala ) både regia, svart, grå, japansk, och mandchurisk finns om man letar noga på olika ställen.
Nåväl, de låg ute på groning ett par år tills frugan lessna på dem och slängde hela klabbet i komposten. Jag tänkte att nötterna ej var grobara och glömde bort det.
Ett par år senare gick jag förbi den gamla komposten och där var en djungel med små valnötsträd, hurra!
Kort och gott plantera jag ut dem förra hösten men nu har jag ju ingen aning om var dom är av för sort längre då allt blandades i komposten.
Så finns det något sätt att skilja dem på bara bladen eller knopparna? En del var ganska röda i bladen vill jag minnas. Nötterna ser jag skillnad på någorlunda men vill ju inte gräva sönder plantorna för att se dom, och regias blad är ju olika resten men sen då?
Jag har ett halvstort träd av mandchurisk och gämföra med hemmavid.
Jag kan lägga upp lite bilder när träden börjar vakna till liv.
Huggorm
01-04-2014, 15:37
Ja, lägg gärna upp bilder, det vore intressant även om det generellt är det ganska svårt att skilja dem åt. Men jag har i alla fall 2-3-åriga fröplantor av grå och manchurisk här som vi kan jämföra med
Alexander-VG-zon3
01-04-2014, 15:54
Och om det är till hjälp kan jag jämföra knoppar nu och blad senare på vanlig valnöt, själv sådd sen nåt år tillbaka.
h.norrstrom
07-04-2014, 22:24
Tack för bra svar, jag har äntligen fixat några bilder, jag gissar att jag har lyckats få minst två olika sorter att gro i komposten, de ena ser ut att ha lite mer senapsgula knoppar ( likt mitt mandshuriska ) och de andra mer brunaktiga knoppar. Gissningsvis kan det vara grå valnöt det plocka jag mycket nötter av. Men vad vet jag.
Tror inte det är äkta valnöt såg inte ut som sådana blad. Även om jag plockade nötter av minst 2 olika äkta valnötsträd i Uppsala men dom grodde antagligen inte.
Vill minnas att ca hälften av träden hade väldigt rödaktig bladnerv eller vad det heter som små bladen sitter på. de andra var helgröna.
Jag har varit ute och fottat några av små plantorna dom sitter 2 och 2 i soliga skogsbackar på gården. Bladen kryper väll fram om någon vecka här.
Jag har lagt upp några fotton som blev ok, svårt att få skärpa med mobilen på nära håll dock.
Men hur går det till att lägga upp bilder här på forumet? Jag har lagt dom i mitt"album" men förstår inte hur jag får dom till tråden det verkar inte funka att klicka på hämta albumbilder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.