Turinna
Jag bara måste ha denna undersköna "Surfinia petunia. Double white" på min terass i sommar, men jag kan inte hitta vare sig frön eller sticklingar i Sverige och snart är det för sent...
Vad ska jag göra??!!
Kan någon snäll och kunnig människa här på forumet hjälpa till?
Tack!
kerstin z5-6
Har bara odlat de dubbla vita/ lila och de kan hittas men inte sett denna. Har du kollat nätet.? Ok ser nu att det är en TM petunia kan bara sticklingsförökas så frö finns antagligen inte till salu .. ännu. Du vet samma som vissa surfinia.. måste köpas i plant ..
Turinna
OJ, TM Petunia, vad är det då? confused.gif Det är så roligt, för jag har aldrig ens SETT åt en petunia förut, men nu fyllde jag nyss 50 och då var det som om Petunia ("tantblomma") ville in i mitt liv.
Jag har såklart dammsugit nätet, men inte hittat något... Ska jag söka efter TM petunia då?

Undrar tant Malin
kerstin z5-6
Då är vi två! Jag har heller inte odlat köpt eller haft petunia förr, knappt några anueller alls! Men nu för något år sedan, kom de dubbla och då föll jag;)
TM betyder bara trademark. Varumärket gör att den sticklingsförökas enbart och det finns regler kring den.
Frö blir ju inte lik mamma heller inte alltid -de återgår ofta till naturläget -enkel form.

Surfinia double White borde räcka som sökord-ser ialla fall på en snabbsök att vissa återförsäljare har den , så du kan kolla med lokal större plantskola om de får hem den smile.gif

Så här ser min dubbla ut och den finns som frö F1 hybrid så de ser ut som de ska.
Purple pirouette -alla blir olika färgade dock , en del helvita nästan med lila stänk andra tvärtom

[attachment=80657:images.jpg]

Det finns frö till en dubbel rosa vit men mer rosa än din-Petunia - 'Cascade Pink Orchid Mist F1 Hybrid'
Frö beställs via Fröer.nu -länk sök under P

En annan tant"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon