LillaTiger
Tar man av ett blad och låter det ligga kommer det efter drygt en vecka, små nya plantor i vecken runt om på bladet. Jag fick den av en lärare och om jag inte minns fel kommer den från afrika.
Jag undrar vad den heter

Copycat
Njae, livsbladet brukar vara mer spetsigt och man behöver inte avlägsna bladet från plantan för att det skall bli "bebisar" på bladen. Dom kommer ändå. rolleyes.gif tongue.gif
Pia mitt i Skåne
Det skulle kanske kunna vara någon sorts livsblad ändå. På den här sidan finns många olika slags livsblad, både breda och smala, spetsiga och runda.
Jag har flera sorters Bryophyllum, som de nu tillhör igen. Tidigare räknades de till kalanchoe. Är du intresserad av att byta några småplanter? wub.gif
LillaTiger
Jag har inga småplantor, men du kan få ett blad om du vill. Det kommer ju småttingar efter ett tag på det. rolleyes.gif

Vad är det för livsblad du har. Jag har denna och den "vanliga" tusenmoder eller vad man kallar den.
Pia mitt i Skåne
Jag har dessa.
Bryophyllum daigremontianum
Bryophyllum delagoensis
Bryophyllum beauverdii

Bilderna har jag hittat på nätet så mina är inte helt exakt som dessa, men i det närmaste.
Jag vill gärna ha ett wub.gif blad, jag skriver dig privat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon