Full version: Körsbärssorter
johan1983
Här skulle jag vilja diskutera olika typer av körsbär.

Man kan skilja på körsbär i två kategorier. Sötkörsbär och surkörsbär

https://sv.wikipedia.org/wiki/Surk%C3%B6rsb%C3%A4r

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tk%C3%B6rsb%C3%A4r

Vilka körsbär har ni och vad har ni att säga om just egna sorter?

Går det att säga att det finns någon sort som är överlägsen en annan eller har dom alla olika egenskaper som var för sig är bra?
kamilenski
Hänger med. Hoppas ts tar inte illa upp.
Bor nära Ystad och vill ha någon sort som ger mest och vackra blommor.
Alla tips emottages.
johan1983
Min plantskola har Stella, Gårdebo, Fryksås och Sunburst som pysslingträd

Jag prioriterar bär som passar för att ätas solmogna och som har stora och regelbundna skördar. De bär som brukar säljas under namnet bigarrå är nog definitionen av vilka egenskaper som jag vill ha

Jag bor i zon 1

Kanske en annan sort är bättre?
Vilken sort har du? Erfarenheter?
kamilenski
Vi har inga träd alls. Hoppas att någon kunnig hjälper oss. Har dock läst om att ren Stella växer fort och kan bli 20m hög.
Däremot om man köper Stella som pysslinsgsträd är det mycket bättre.
johan1983
CITAT (kamilenski @ 02-04-2014, 21:25) *
Vi har inga träd alls. Hoppas att någon kunnig hjälper oss. Har dock läst om att ren Stella växer fort och kan bli 20m hög.
Däremot om man köper Stella som pysslinsgsträd är det mycket bättre.

Vad har du hört om smaken?
johan1983
Någon som har erfarenhet av 'Sunburst'?
Jan af Lisö
Du kan få lite vägledning genom att studera Zetas katalog, där de bedömer olika växter, och jag tror att frukträden bedöms efter smaken.

Själv har jag erfarenheter at Burlat, Sam och Van, alla tre var mycket goda när de åts mogna, vilket hände sällan, för jag klarade inte av att vänta. Goda även halvmogna. Burlat var tidiga och angrepps (vad jag vet) inte av körsbärsflugans larver. Van hade körsbärsflugans larver och sam, det vete bara fåglarna......
kamilenski
Själv vet vi inget om smaken eller hur dessa ser ut. Vi är ute efter vackra blommor och träd som inte blir för höga.
johan1983
CITAT (Jan af Lisö @ 03-04-2014, 13:59) *
Du kan få lite vägledning genom att studera Zetas katalog, där de bedömer olika växter, och jag tror att frukträden bedöms efter smaken.

Själv har jag erfarenheter at Burlat, Sam och Van, alla tre var mycket goda när de åts mogna, vilket hände sällan, för jag klarade inte av att vänta. Goda även halvmogna. Burlat var tidiga och angrepps (vad jag vet) inte av körsbärsflugans larver. Van hade körsbärsflugans larver och sam, det vete bara fåglarna......

Om du skulle plantera ett körsbärsträd idag, vilket skulle du välja?
johan1983
Jag läste att "sunburst" har enorma bär. Någon som har provat?
Jan af Lisö
CITAT (johan1983 @ 03-04-2014, 21:48) *
Om du skulle plantera ett körsbärsträd idag, vilket skulle du välja?

Jag vet faktiskt inte !!!!

Skulle kolla lite mer på gula körsbär som inte fåglarna tar. Kanske även på moderna själpollinerande sorter. Men ärligt talat, efter 14 säsonger har jag gett upp körsbär, de finns mest som prydnasträd hos mig numera för de blommar så vackert på våren.
johan1983
CITAT (Jan af Lisö @ 07-04-2014, 09:09) *
Jag vet faktiskt inte !!!!

Skulle kolla lite mer på gula körsbär som inte fåglarna tar. Kanske även på moderna själpollinerande sorter. Men ärligt talat, efter 14 säsonger har jag gett upp körsbär, de finns mest som prydnasträd hos mig numera för de blommar så vackert på våren.

Finns det lika goda sorter i gult?

Jag reflekterade över körsbär idag när jag kollade på mina årsgamla plommonträd.
Båda hade säkert 50 blommor. Men när det kommer till körsbär så är 50 stycken bara en aptitretare jämfört med 50 plommon.

Blir det någon vidare skörd på körsbär?

Jag velar nu mellan sorterna Sam, Gårdebo, Fryksås och Sunburst

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Jan af Lisö
Äntligen har jag lycksats hitta denna artikel:

http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...97/Tr.97-11.pdf
johan1983
CITAT (Jan af Lisö @ 07-04-2014, 21:25) *
Äntligen har jag lycksats hitta denna artikel:

http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...97/Tr.97-11.pdf

Intressant länk :-)
johan1983
Vad är den största skillnaden på grosse schwartze och van?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon