Full version: Vad är detta?
mara
Hej kära experter!

Många ggr har jag frågat om identifikationshjälp här i forumet och ni är alltid så jäkla hjälpsamma och kunniga. Så jag tänkte vända mig till er en gång till, efter att ha googlat i en timme utan resultat.

Det är en krukväxt som har stått hos min sambo länge, jag har aldrig brytt mig om den förrän den började må dåligt för ett par månader sen.

Den brukar blomma då och då, med gula små fina blommor. Den har ett knotigt växtsätt, men stänglarna är inte träartade utan väldigt mjuka och sköra. Bladen är lite suckulentliknande, tjocka och vaxliknande finish i ytskiktet.

Vad tror ni?

[attachment=80658:2014_04_....01.03_4.jpg]
theseraphim
Hmmmm behöver nog en bild:)
mara
CITAT (theseraphim @ 02-04-2014, 19:19) *
Hmmmm behöver nog en bild:)

Hehe jag rförstår det! Jag glömde klicka på bifoga. Men nu så!
mara
Ingen som vet???
vanjalarsa
LIte svårt att se på bilden men det ser ut som en förväxt Pussmun.. ??
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Natt
Nu behöver inte det här vara en sån men den ser precis ut som min systers misshandlade höstglöd tongue.gif

Efter flera års misshandel i mörker och utan jordbyte så har bladen krympt och den hänger ut ur krukan. Är förvånad över att den förtfarande lever.
theseraphim
Om man tittar noga på bladen så är de lite vågade i kanten plus ljust vaxigt gröna vilket gör att man kan utesluta pussmunnen och hålla med tidigare att det faktiskt är en våreld(kalanchoe blossfeldiana) som har växt något kopiöst:)
mara
Hej hörrni! TUSEN TACK för era svar! Jag tror minsann att ni som föreslagit våreld hade rätt! Nu ska den få lite tender love and care, äntligen!

Kram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon