Full version: Fula orkidérötter
gavagai
Egentligen vet jag att jag gör en massa fel med mina orkidéer. Anledningen till att orkidéer nästan är den enda sorts blomma jag har är just att de är så förlåtande. Jag kan låta bli att vattna dem i en månad, och de återhämtar sig ändå. De mår allmänt rätt bra, blommar om och jag får keikis (ibland spontant, ibland med hjälp av mystiskt malaysiskt hormontillskott). Men det är också så att jag rätt ofta får klippa av mer än hälften av rötterna och plantera om en orkidé för att rötterna skrumpnat. Ibland tänker jag att det är för lite vatten som är problemet (det kan som sagt ibland gå en månad), men nu har jag upptäckt vad jag tror är luddigt mögel på rötter (vicka huvudet åt vänster och se bilden), och det kan ju inte vara för att det är för torrt? Vad skulle ni spontant säga felas dessa rötter?
Anki-li
Hej! Jag tycker mig se prickar. Små vita prickar och grå. Skulle kunna vara ohyra av något slag.
Om det vore min orkidé skulle jag ta bort all jord och tvätta rötterna, klippa bort angripna rötter och plantera i frisk orkidéjord.
gavagai
Ja, jag får nog göra så. Det är nog mycket som är fel med de där rötterna, men bl.a. är det väldigt tydligt med mögel (eller liknande), även om bilden tyvärr är suddig. Ungefär i mitten av bilden (men något längre ner) syns vitt ludd, spindelvävsaktigt, som omger delar av roten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon