Full version: Ljusstyrka
David Malmö
Om man letar kan man oftast hitta råd angående vilket ljus en växt vill ha, men det brukar bara stå nåt i stil med "full sol", "delvis skugga", eller "indirekt solljus". Det sistnämnda tolkar jag som synonymt med skugga en solig dag. Men dessa begrepp gäller antagligen växter på sin naturliga växtplats, utomhus. Hur översätter man det till svenska förhållanden, bakom fönster eller med solen ersatt eller kompletterad av en lampa?

Ibland kan man ha nytta av en lite mer vetenskaplig synvinkel. Här är en rad siffror på illuminans (mäts i enheten lux):

Siffror från engelska Wikipedia (avsnitten om lux, daylight och foot-candle):
  • ~100 klx direkt solljus (30-150 klx)
  • ~20 klx skugga solig dag (10-30 klx)
  • ~1000 lx molnig dag kl 12 (samma inomhus i TV-studio)
  • ~400 lx soluppgång/nedgång (samma inomhus i kontorsbelysning)
  • ~100 lx mörka moln kl 12
  • ~1 till 50 klx nära fönster
Växtlampor och lysrör:
  • 15W växtlampa med armatur "Megaman Artco MM151" har 1-4 klx på 1,5-4dm avstånd enligt en graf på kartongen
  • Uppmätt för 12W lysrörslampa (FLE12HLX/T2/827) i enkel armatur: 8 klx vid 1 dm, 2,5 klx vid 2 dm från lampan
Mätning mulet väder, litet 3-glasfönster 42x42cm:
  • 10,2 klx utan glas
  • 6,1 klx intill fönster
  • 4,5 klx 1 dm
  • 3,0 klx 2 dm
  • 2,0 klx 3 dm
  • 1,5 klx 4 dm
Mätning mulet väder, vid balkongdörr, 3-glas, 1m höjd:
  • 9,0 klx 0 m
  • 2,5 klx 1 m
  • 0,85 klx 2 m
Mätning kväll med blå himmel (långt innan solnedgång), solstrålar nästan vinkelrätt mot ruta, 3-glas:
  • 30 klx utan glas
  • 20 klx 0-1 cm från fönster
  • 18 klx vid 30 cm
  • 17 klx vid 50 cm
  • 15 klx vid 1 m
  • 9 klx vid 1m i 45 graders vinkel
Lite allmän info:
  • Enligt Wikipedia släpper vanligt glas igenom ca 90% av ljus med >350 nm och blockerar >90% av ljus med <300 nm, dvs fönsterrutan påverkar inte spektrumet nämnvärt.
  • Klorofyllabsorption är mellan ca 400 och 750 nm med ett gap i mitten eftersom grönt inte absorberas (bara rött och blått).
  • Om jag jämför spektrum för en typisk lysrörslampa med min "växtlampa" så är skillnaden inte stor, båda har en liten del av energin i grönt område, kanske är växtlampan 10-20% bättre p g a detta men jag bytte ut min 15W växtlampa mot en 21W lysrörslampa i samma sockel och den vinner ju pga den högre effekten.
Mätinstrument: Clas Ohlson luxmeter ST-1300 (5% vid <10 klx, 10% >10 klx).

Man kan fråga sig vilken enhet man bör använda när man jämför ljusstyrkor men lux (förkortad "lx") är det vanligaste. "klx" är kilo-lux dvs 1000 lux.

Mina mätningar är inte mest intressanta som absoluta siffror (vad som t ex är mulet väder varierar ju mkt) utan poängen med dem är mest att se relativ skillnad, t ex hur mkt ljuset minskar bortom fönstret.

Av dessa siffror kan man själv dra diverse intressanta slutsatser. T ex:
  • Om man placerar en växt 1 dm från fönstret så förlorar man bara ca 50% jämfört med utomhus om det är mulet (vilket det oftast är där jag bor..), bara ca 30% om det är soligt och solen är rakt framför rutan och växten antingen rakt framför rutan eller nära den, men mycket beroende av vinkeln: T ex ytterligare 40% mindre vid 45 graders vinkel.
  • Eller omvänt: Om du flyttar en växt 1m in i rummet för att skydda den mot stark sol så kanske det inte får någon effekt, om det är soligt.
  • Solljuset avtar snabbare vid en liten ruta än vid en stor (mulet väder).
kerstin z5-6
[attachment=80678:1662_p19705.jpg]Allt detta kan du skippa då fönsterljus i stort sett är = noll

<Vill du ha fina växter inne -september till maj , särskilt tropiska sådana , måste du ha en ljuskälla.
det behöver inte alls betyda avancerade LED eller "växtljus" det räcker med vanliga lysrör över plantorna

Det bör vara tända 16 tim per dygn vintertid.
Sådder -återkom.
David Malmö
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2014, 01:38) *
[Allt detta kan du skippa då fönsterljus i stort sett är = noll

Vet inte riktigt vad du försöker säga och hur bilden är relevant?

Ett förtydligande angående vinkel vid direkt solljus: Det är p g a vinkeln på mätproben som den siffran minskar ovan. På samma sätt som den minskar om växtens blad inte är vridna så att ljuset faller vinkelrätt på. Så bladens vinkel har ganska stor betydelse vid direkt solljus. Många växter försöker ju optimera den vinkeln själva genom att vrida sig (s k heliotropism).

Om man istället har situationen att solen lyser med 45 graders vinkel mot en ruta och man mäter på båda sidor av rutan så minskar det i min mätning från 55 klx till 35 klx när ljuset passerat fönsterrutan (3-glas) dvs ungefär samma faktor som när solen står rakt framför rutan. Dvs en fönsterruta dämpar mindre än en faktor 2 även då.

Och i ett burspråk blir situationen trevligare. I mitt burspråk med 13 klx ute (diffust ljus, på skuggsidan en solig dag) mäter jag 8 klx intill rutan på insidan och 6 klx ½ m från rutan, ganska oberoende av var i burspråket jag är och var jag vrider mig så länge som jag ser mot nån av rutorna. Så de flesta blad på växter i mitt burspråk ser ca halva ljusstyrkan jämfört med utomhus.

För mig som har flera växter som sägs trivas bäst i diffust solljus så är alltså slutsatsen att jag helst skulle komma upp i 10-30 klx en stor del av dagen många dagar, fast även tropikerna har ju moln ofta så neråt 1 klx borde vara ok många dagar. På vintern bör man därför nog ha en lampa, och de kan ju ge nån klx så det borde duga (fast det kan vara svårt få lamporna nära nog på en del stora växter, risk bara en liten del får ljus). På sommaren vill man nog ställa dessa nära fönster men se upp om solen står på för då kan de brännas lika väl som de kan brännas ute om de inte gillar direkt sol. Så helst bör man flytta dem eller ha nån tunn gardin emellan beroende på om det är klar himmel. Att flytta in dem ett par meter in i rummet permanent kan vara en dålig idé eftersom ljuset där är en faktor 10 svagare. Det är iallafall de slutsatser jag drar.
kerstin z5-6
Det jag försöker säga är att i det här landet är det möjligtvis på sommaren krukväxter får det ljus de vill ha.

Sambandet med bilden är att den är tagen i mitt orangeri i januari månad då vi hos mej har i stort sett total natt hela dygnet. Jag har som du ser en hel del stora plantor , somliga tropiska som kräver mycket ljus året om. De har alla lysrör över sig.

Eventuell brännskada utom på skuggväxter i söderfönster har nog mer med hetta än lux att göra.

DVS min slutledning efter ett stort antal odlingsår är att solljus via fönster , är ganska försumbart.
Har aldrig mätt lux eller brytt mig nämnvärt om det, utan tittat på mina växters mående med eller utan extraljus.

Vet att för tillväxt krävs minst 1600 lux , att ljuset utomhus varierar mellan 15- 20 000 och 100 000 lux beroende på väder
En sommardag när solen ligger på och du har en växt i ett söderfönster kan du få runt 10 000 lux, i fallet stora ytor med enbart glas runt ett helt rum blir effekten större , varför de växter som ej flyttas utomhus ur orangeriet sommartid växer ok , har ingen elongering osv.

Använder mest lysrör T5 men kan tänka mig att även LED fungerar bra.
Alexander-VG-zon3
Tycker det är intressant med ljus. Har velat skaffa en mätare utan att det blivit av.

Här är mina erfarenhet och tankar om extraljus, har två fönster i samma väderstreck östläge (södra Sverige).

Om man tänker utan extraljus (vanligt fönster) så har jag utan mätare märkt detta under vintern;
Man ser att dom blir långsträckta på vintern men dom får ändå lit ljus för att orka med vintern. Och just för palmer och kotteplamer så lider dom inte alls av ljustbrist, palmer stora övervintrar jag långt in i rummet. Dom får inte långsträckt tillväxt på samma sätt som ''vanliga krukväxter''. Under våren-försommaren när jag fortfarande har växter i fönstren (i mars-arpil tar jag väen veck extraljus i det andra fönstret för stora växter). Men ungefär 50-70cm in går det hyfsat att exempel ha citrus på ett bord. Längre in än så blir det långdraget. Och närmast fönstret ser jag inte så märkbar skillnad.

I det fönstret med extraljus så sätter jag upp extraljuset i sept till mars-april. Här har jag lysrör då det än är ganska enkelt och lätt att fixa. Varmvita funkar men jag tycker det blir himla mycket långtillväxt. Kallvita vanliga tycker jag också ger en del långtillväxt men på nära håll hyfsat bra ändå. Av dom ''färgade'' lysrören finns där många varianter, högt Pur-värde har sylvania aquastar och aquarelle och har mycket i det blå och röda. Med dessa lysrör så blir basilika på 2-3cm avstånd lika kompakta som basilika direkt sådd ute. Och tillväxten på ''stora'' växter blir samma som när dom står ute. Alltså bra. Man kan hitta MYCKET information om man googlar i akvariesammanhang (växtakvrium) och det går sedan att applicera på sina växtodlingar och nörda ner sig på

länk
http://www.americanaquariumproducts.com/aq...m_lighting.html
jaj-51
Tackar och bockar mycket bra information och mätningar.

Hälsningar från en "pensionerad"
Provningsingenjör

Blir nyfiken och hoppas på fler mätningar exempelvis i och utanför ett växthus, skuggsida och solsida på ett hus, uterum med isolertak ....
David Malmö
Oj så många som var intresserade av ljus. Kul!

Jag tycker som sagt det ser ut som att du kan få uppåt halva illuminansen inne jämfört med ute dvs upp till ca 70 klx en solig dag. Om det växter sämre skulle jag tror det har att göra med saker som att den får ljus från färre vinklar än ute, avståndet till rutan, m m. Vilken erfarenhet har ni andra? T ex borde växthus (och burspråk) inte vara så dåligt jämfört med utomhus, och att ställa dem nån centimeter från rutan borde ge åtminstone halva växten mkt bra ljus tycker jag, om inte den är väldigt stor och tät förstås, och rutan bred och hög nog.

En sak jag inte tagit med i resonemanget är varför växter lättare bränns ute, förutom som sagt skillnaden i lux. En glasruta stoppar ljus med våglängd < ca 300nm även kallat utraviolett ljus. Men UV-ljus är en mkt liten del av totala solljuset, IR-ljus (infrarött) och synligt ljus är mkt mer (bra bild här). Googlade lite och ser att det finns en del forskning på grödor och en del annan info, och det tycks variera mkt mellan olika plantor om de alls ser ut att påverkas, bland grödor har man sett försämrad fotosyntes, minskad storlek m m, men inget som jag tycker hörs som att de skulle "överhettas" eller snabbt ta skada av UV-delen utan snarare mer långsiktig påverkan. Och jag tror jag hört att växter kan brännas lättare bakom en ruta än ute, i så fall kan jag tro att frånvaron av vind spelar in, de blir helt enkelt varmare.

Även om min ljusmätare är billigt skräp så finns det anledning att tro att den fungerar bra. Det finns nämligen en elektronikkomponent som heter fotodiod som är mkt billig och extremt linjär upp till full solljusstyrka som de antagligen använt, så om de bara lyckas kalibrera den i en punkt så lär den stämma fint över hela området.

jaj-51, jag har inget växthus men mitt burspråk är ju som ett halvt växthus nästan. Jag tycker rimligen att i ett växhus borde illuminansen bli väldigt nära (drygt) hälften av det utanför alltid eftersom allt ljus kommer in, det enda som begränsar är själva glasets dämpning. Jag har mätt både på skuggsida och solsida och skrivit ovan men den typen av siffror är ganska meningslöst att skriva absoluta mätsiffror för eftersom det varierar med årstid och tid på dygnet (och omgivning och soldis kan spela in), min tanke är att det är bäst att använda Wikipedia-siffrorna för absoluta tal och mina mätningar för relativa tal dvs för att se skillnader. En annan sak som spelar in är förstås att även om vi i Sverige har lika hög ljusstyrka en klarblå sommardag kl 12 som i tropikerna (drygt 100 klx) så är medelljusmängden mkt mindre pga årstiderna så att säga. Jag har inget uterum annars kunde jag mätt där. Mätaren kostar bara 300kr om du vill prova själv.

Det du skriver är intressant Alexander. Hm jag hade tänkt att ha mina palmer på vintern antingen i burspråket eller under växtlampor (eller både och), men dina erfarenheter tyder på att man kanske kan flytta in dem i mer mörker istället? Jag har läst om palmer inomhus att det svåra brukar vara att många vill ha mycket ljus, många mycket fuktighet (i luft och jord). Får se om jag vågar flytta in dem. Vad är nackdelen med att istället ge dem så mkt ljus man kan även på vintern? Min Elefantfot (ingen palm jag vet) har sin egen 12W lysrörslampa (och står 2 m från ett halvlitet fönster i norrläge) så den har "sommar med halvmörka moln" året runt, och har hittills inte fått de där långa bladen de får om de saknar ljus och det kommer nya blad hela tiden nu i år (är 1½ år gammal). Med "närmast fönstret ser jag inte så märkbar skillnad" menar du ingen skillnad jämfört med sommar eller jämfört med 50-70cm avstånd?

Jag har inte länkat in bilder här eftersom det väl är copyright att kopiera dem och länkar blir gamla, men när jag jämfört spektrum för vanliga kallvita lysrör med växtlampe-lysrör så har det inte skiljt så mkt (se procentsiffror ovan). Och jag har hört flera som säger att vanliga lysrör är ungefär lika bra som växtlampor. Vad har ni andra för erfarenheter? Här har Wikipedia spektrum för några lysrör (men samma kurvor finns snyggare på andra ställen t ex här fast jag skulle helst inte länka till obskyra sajter). Sen trodde jag klorofyll som klorofyll men jag vet inte om önskvärt ljusinnehåll skiljer för olika växter? Här är spektrum för min växtlampa inscannad från kartongen. Lite mindre grönt men inte så stor skillnad.

[attachment=80689:MM152_half.jpg]
Alexander-VG-zon3
Alla växter mår bra av extraljus på vintern och vintertid så är det knappt något ljus. Men exempel palmer (ladypalm, bergspalm, kentia, dvärgdadel, kanariepalm) klarar sig med jätte litet ljus (har jag inte mätt så vet inte vad det är i ''mina mörka'' hörn).

Växter bränns egentligen inte av solen ute, men krukväxter som är odlade under mer skyddande förhållanden bränns av Uv-ljus (åtminstone är det det som jag själv har fått förklarat). Men vänjer man dom så klarar dom sig. Också har vind, frost, skiftande temp också en skadepåverkan. Men det man ser på krukväxter som tas ut är att dom nya bladen som bildas inne bränns (om det händer att man bränner dom) äldre blad klarar sig utan problem och verkar ha ''kvar skyddet''.

Kollar man efter Pur-värde så är exempelvis sylvania auqastar eller aqurelle bäst ur den synpunkten för växter. Par har jag inte använt. Sylvana är ett väldigt lila/blått ljusrör. Här (ignorea akvrie-biten) men här kan man jämföra lite olika, nu har jag inte helt koll på våglägnderna men runt 600 nånting är väl blått? här http://saurama.aqua-web.org/index.htm hinner inte skriva mer ska iväg tummenupp.gif
David Malmö
Om man ska försöka samla så mkt fakta som möjligt här så fattas en del ser jag:

Engelska beteckningar för rekommenderad placering:

När man läser skötselråd på internet eller i engelska böcker används uttrycken nedan, och de har en ganska exakt definition, som nog inte riktigt stämmer överens med vad man spontant skulle tro.
  • Full Sun: Minst 6h direkt solljus per dag, gärna hela dagen (mellan 10 och 18)
  • Partial Sun: 3-6h direkt solljus per dag (mellan 10 och 18), helst morgon el kväll
  • Partial Shade / Half shade / Medium Shade / Semi-shade: Som "Partial Sun" men "Partial Sun" har mer fokus på att den ska få minst så mkt sol (helst >4h), vid "Partial Shade" bör man undvika den varmaste eftermiddagssolen, och kanske 2-4h sol räcker.
  • Dappled light / Filtered light: i praktiken liknande "Partial Sun" (läs detaljer länkar nedan för att förstå resonemanget).
  • Light shade / Thin, Filtered Shade: På sommaren är där minst 2-3h utan direkt solljus.
  • Shade / Full shade: <2-3h direkt solljus per dag, med indirekt solljus resten av dagen. Indirekt solljus hela dagen är ok. Betyder EJ mörker eller mörk skugga, inga växter vill ha det så. Inkluderar ofta placering under andra träds lövverk.
  • Dense shade / Deep shade / Heavy shade: Inget direkt solljus och bara lite indirekt solljus.
Baserat på 4 källor: Huvudsakligen denna, men jag har även tagit hänsyn till dessa tre: 1 2 3.

Observera att om det inte står annat så gäller skötselråden antagligen utomhusplacering, så om du har växten inomhus behöver du "översätta" detta skötselråd till inomhusförhållanden, genom att se på mina siffror högre upp för olika situationer.

Exempel: Om det står "Partial Shade", vilket betyder ungefär 2-4 timmars direkt solljus (med drygt 100 klx), att helst undvika den allra starkaste solen, och f ö se till att få indirekt solljus (dvs stå i skuggan men få mkt reflekterat ljus), så kan du säkert låta den stå lite längre i direkt solljus inomhus (eftersom där är drygt hälften så starkt direktljus som utomhus), och om det inte är direkt sol så skulle växten säkert må bra av att stå väldigt nära fönstret, eftersom ljusstyrkan avtar snabbt med avståndet då.

Siffror på ljusmängd vintertid:

Jag hittade en ganska bra PDF från SMHI. Det finns ett avsnitt "Solstrålningens årliga variation" med data för Kiruna, Luleå, Växjö och Visby. Jag tror det är de gröna kurvorna "global solstrålning" som är intressanta, de visar att det inte är så stor skillnad mellan orterna (utom på vintern), och att man jämfört med maj-jun i dec & jan har <1% i norra Sverige, i södra Sverige ca 5%; i nov & feb är det inte mkt bättre: ca 10% i norra Sverige, ca 20% i södra Sverige, sen blir det ganska snabbt bättre. Det borde vara i stort sett linjära samband (med nån variation pga att spektrum är anpassat för det mänskliga ögat, men båda är i grunden energi) som gör att jag tror det går bra att skala illuminans med dessa siffror, dvs om man har drygt 100 klx som mest på sommaren så har man mitt på dagen vid blå himmel i norra Sverige <1 klx dec & jan och ca 10 klx i nov & feb, södra Sverige har ca 5 klx i dec & jan och ca 20 klx i nov & feb. Hur mkt dessa siffror minskar vid indirekt ljus, ljusa moln och mörka moln osv kan man räkna ut genom att skala om med hjälp av siffrorna ovan.

En slutsats är att växtbelysning är mycket värt vintermånaderna: T ex i dec & jan ger belysning lätt mer än dagsljus i norra Sverige även på en solig dag, och en molnig dag ger växtbelysning mycket mer än dagsljus även nov-feb i södra Sverige. Växter som vill ha indirekt ljus (inte direkt solljus) kan man nog med fördel låta få direkt solljus de månaderna i hela Sverige, så blir det i bästa fall 20 klx dvs som i skuggan en solig dag. Ja man kan ju sitta länge och fundera ut flera såna här slutsatser av siffrorna.

Onödig men intressant info: Det som ger årstidsvariationer (om man inte bor vid ekvatorn) är att jordens axel lutar. Avståndet mellan jorden och solen varierar däremot nästan inte alls (bara 1,5%). Se bild i början av PDF-filen.

Ljusstyrka en bit in i rummet vid blå himmel men ej direkt sol för plantan

Vid full sol på min balkong kl 14:40 13/4 och drygt 50 klx just innanför balkongdörrens glas (dvs full sol ute), är det 2 meter in i rummet (indirekt sol) knappt 2 klx bara, dvs långt från vad Wikipedia säger finns i skugga (ovan).

Sol morgon och kväll:

Jag är van att tänka att på kvällen "tar" inte solen nämnvärt. Men nu har jag gjort en mätning, och det visar sig att även så sent som kl 18:30 en kväll i april (den 10:e) är det hyfsat med krut i solen: 30-40klx vid direkt solljus inomhus (och drygt en halvtimme tidigare var det dubbelt så mkt dvs nästan "full speta"). På andra sidan huset, skuggsidan, är det då 5klx vid rutan 0,5klx ca en meter ifrån.

Jag blev lite fundersam att det var så liten skillnad mellan lunchtid och kväll när jag googlat lite grafer på hur solljus varierar under dygnet. Solinstrålning (insolation) är i princip detsamma som jag mätt med luxmeter ovan. Bilderna nedan gäller solinstrålning i Albaquerque, New Mexico (som ligger i höjd med medelhavet), men jag menar att graferna har samma utseende där vi bor förutom att man ska tänja ut dem:
[attachment=80803:insolation1.jpg][attachment=80804:insolation2.jpg]
Om man har fixerade solpaneler är det grafen märkt "fixed horizontal" som är intressant. Om man har en växt som vrider bladen exakt efter solen, eller om man som jag står med en luxmeter och letar upp optimala vinkeln, är det grafen märkt "2-axis tracking" som är intressant. För en växt som har många blad slumpmässigt på alla möjliga håll blir det som "2-axis tracking". Så om jag ser här att solen var uppe mellan 6:14 och 20:01 dvs i nästan 14 timmar, och jag mätte kl 18:30 dvs 1½ h innan solnedgången, så stämmer det ju ganska bra om man går in i sommargrafen ovan för 2-axis tracking och läser av 1,5*(12/14) = 1,3 timmar innan solnedgången (omskalning pga olika dygnslängd), att vi har ungefär halva ljusstyrkan då jämfört med lunch.

En relaterad sak:

Man säger ju t ex i beskrivningen av "Partial Shade" ovan att man för halvkänsliga växter ska undvika direkt sol mitt på dagen men att eftermiddags- och kvällssol går bra. Denna kommentar gäller ju utomhus, jag tror vi kan avfärda den inomhus, dvs det går nog bra att låta dem få sol vid lunchtid. För dels har vi ca 40% mindre ljus (som mest) pga rutan, dels är det mer uttorkning tidig eftermiddag utomhus p g a värmen men de flesta har ju mycket lägre temperatur inne. Om man ser på grafer för hur ljusets spektrum ändras med tid på dygnet så ser inget värre ut vid lunchtid, bara lite annorlunda fördelat.

Frekvensområde ljus morgon o kväll:

Klorofyll verkar huvudsakligen mellan 400-500 och 600-700nm, och är effektivare vid 400-500nm. Det blir i storleksordningen 10% mer vid 650nm och 15% mindre vid 450nm kl 9 & 18, dvs totalt sett blir det en liten minskning av andelen solljus som växten kan tillgodogöra sig morgon & kväll, dock ingen stor skillnad, kanske 10%.

(Det finns både klorofyll A och B som har lite olika frekvensområde, jag tror båda finns i alla växter, och det finns även klorofyll C m fl men de tror jag inte finns i växter.)

Några små saker:
  • Att vrida på krukväxter ofta kan vara dumt om det är en växt som vridit in bladen optimalt för solen, som framgår av en av mätningarna ovan. Eller så här: Om ett blad vinkelrätt mot solstrålarna ser 100% av ljusenergin så ser ett blad vridet 45 grader bara 70% av energin, och om det vrids 90 grader så blir ju ljusenergin 0.
  • Spektrum för glas i vanliga fönsterrutor, s k "soda-lime glass" här.
  • Jag har ganska skitiga rutor efter 3 höststormar, ska se om mer ljus kommer igenom när jag putsat dem
  • Växter som växer i regnskogens undervegetation (dvs skymda av mycket höga palmer vars blad skapar ett tak av löv) får enligt Wikipedia bara ca 5% av solljuset. Enligt Missouri Botanical Garden får de mellan 2 och 10%, och enligt den icke vinstdrivande föreningen National Gardening Association kan de få <5% av ljuset, så det tycks ligga nånstans däromkring. Och 5% av solljus är 5-6 klx en dag med blå himmel mitt på dagen, ofta är det ju mindre än så. Det borde ju betyda att sådana växter är helt nöjda med den mängd ljus en växtlampa kan ge (omkring 1-10 klx på 1-2 dm avstånd är inga problem att fixa, fast flera lampor kan behövas om växten är stor). Dels sådana som växer där hela tiden, dels palmer som växer där när de är små men som vuxna skjuter i höjden (dock knappast som innepalm). Fast de är vana vid hög luftfuktighet, vår torra vinterluft lär inte ha ihjäl dem men kan påverka deras utseende.
  • Har mätt vid balkongdörr kl 10 19/4 när soligt ute, nästan ingen rullgardin för, 1m från ruta och 1m från golv ca: 3klx om mäter rakt ut mot rutorna, men det är över 2 klx inom +/- 45 grader (och heller ej särskilt känsligt för vinklar uppåt/nedåt). Slutsats: Om man har en växt med blad som pekar på lite olika håll (som min Ramsayi) så kan det vara vits att inte sikta på att så många blad som möjligt pekar mot solen för max fotosyntes utan att istället se till att alla blad hamnar inom 45 graders vinkel mot rutan, vilket kan betyda en helt annan placering.
  • Mätning indirekt solljus kl 13.25 söderfönster med glasad balkongdörr: 10 klx 1 m, 3,5 klx 2 m. Dvs bara 1-2 meter in i rumet är det inte svårt att konkurrera med en växthuslampa. Och de flesta växter vill säkert gärna stå < 1 m från rutan om de ska växa bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon