Full version: Gödsling med aska
Stefan A
Hej!
Hör ibland att det är så bra att sprida ut askan från eldstaden i trädgården. Vilka växter vill ha den och vilka vill det inte?
Mia i trädgården
Aska är pH-höjande, så använd inte på växter som vill ha surt. Fruktträd och bärbuskar mår bra av aska o det främjar fruktsättningen. Jag har hört att körsbärsträd som tappar kart kan bero på kaliumbrist o i aska finns gott om kalium så har du körsbärsträd m detta problem är aska bra för dem. Hallon däremot vill ha surt, så inget på dem. SEdan kan de flesta blommor o gräsmattan gilla aska skulle jag tro (om de inte vill ha surt) men allt i små mängder, pudra på.
kerstin z5-6
Vinbärsbuskar ,de gillar aska men i perenn rabatten nej.
Mia i trädgården
Oj, Inte perenner? Vad är det som de inte gillar?
kerstin z5-6
PH Höjningen -är sällan till fördel för perenner som vill ha normaljord , tål sur men inte behöver det ,gäller ett stort antal perenner. Jämför med kalk, få växter om ens några måste ha kalk, en del växer är högt kalktoleranta- andra inte alls-(de som kallas surjordsväxter)

Påtoppen
Vi får också mkt aska över. Tomater har jag hört ska gilla det!?!
Bassam
Hej
Växter som vill ha Aska lökväxter som pion och tulpan. och frukt träd som har nötter i frukter. för att skal nötter behöver kalk
H.Bassam
Eva i Västerås
Men kom bara ihåg att det ska vara LITE aska.
Som florsockret på semlan, inte mer.
Det fräter om det blir för mycket.
Stefan A
Toppen tips! Borde väl kunna sprida det över mossiga delarna av gräsmattan också, kan jag tänka? Och överflödet - i komposten? Hur ofta kan jag "pudra florsockret" då?
Groa
CITAT (Stefan A @ 05-04-2014, 22:08) *
Toppen tips! Borde väl kunna sprida det över mossiga delarna av gräsmattan också, kan jag tänka? Och överflödet - i komposten? Hur ofta kan jag "pudra florsockret" då?

Puff puff
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon