Stefan A
03-04-2014, 22:35
Hej!
Hör ibland att det är så bra att sprida ut askan från eldstaden i trädgården. Vilka växter vill ha den och vilka vill det inte?
Mia i trädgården
04-04-2014, 07:21
Aska är pH-höjande, så använd inte på växter som vill ha surt. Fruktträd och bärbuskar mår bra av aska o det främjar fruktsättningen. Jag har hört att körsbärsträd som tappar kart kan bero på kaliumbrist o i aska finns gott om kalium så har du körsbärsträd m detta problem är aska bra för dem. Hallon däremot vill ha surt, så inget på dem. SEdan kan de flesta blommor o gräsmattan gilla aska skulle jag tro (om de inte vill ha surt) men allt i små mängder, pudra på.
kerstin z5-6
04-04-2014, 17:36
Vinbärsbuskar ,de gillar aska men i perenn rabatten nej.
Mia i trädgården
04-04-2014, 17:46
Oj, Inte perenner? Vad är det som de inte gillar?
kerstin z5-6
04-04-2014, 17:59
PH Höjningen -är sällan till fördel för perenner som vill ha normaljord , tål sur men inte behöver det ,gäller ett stort antal perenner. Jämför med kalk, få växter om ens några måste ha kalk, en del växer är högt kalktoleranta- andra inte alls-(de som kallas surjordsväxter)
Påtoppen
04-04-2014, 23:34
Vi får också mkt aska över. Tomater har jag hört ska gilla det!?!
Hej
Växter som vill ha Aska lökväxter som pion och tulpan. och frukt träd som har nötter i frukter. för att skal nötter behöver kalk
H.Bassam
Eva i Västerås
05-04-2014, 20:47
Men kom bara ihåg att det ska vara LITE aska.
Som florsockret på semlan, inte mer.
Det fräter om det blir för mycket.
Stefan A
05-04-2014, 21:08
Toppen tips! Borde väl kunna sprida det över mossiga delarna av gräsmattan också, kan jag tänka? Och överflödet - i komposten? Hur ofta kan jag "pudra florsockret" då?
CITAT (Stefan A @ 05-04-2014, 22:08)

Toppen tips! Borde väl kunna sprida det över mossiga delarna av gräsmattan också, kan jag tänka? Och överflödet - i komposten? Hur ofta kan jag "pudra florsockret" då?
Puff puff
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.