Full version: Tomatodling-hjälp
pallkragen
Är helt nybörjare på tomatodling..
Mina frö har växt upp ca 2 cm.
I någon kruka är det två blad men i en annan är det 6-8 "pinnar" med blad som växt upp.

När ska jag göra nästa steg och vad ÄR nästa steg?

Så tacksam för hjälp för det vore så kul och lyckas!

/Camilla
johanr
Hej! Förstår inte vad du menar med pinnar, men allmänt kan man säga att nästa steg är att plantera om tomatplantorna (en per kruka) med planteringsjord när de fått sina första karaktärsblad. De första två bladen är hjärtbladen. När du planterar om den kan du sätta den djupare, upp till hjärtbladen, det bildas nya rötter längs stammen. Jag brukar plantera om 2 gånger innan tomaten hamnar i 20L kruka i växthuset.
Bassam
Hej
De ska lägga i salt o ljus stället, på fönsterbrädan ska man minska eller stänga elementet och försöka hålla grader med +18, om plantera de när de ska ha 2 riktiga par blad, vattna försöktigt och ge inte de näring bredvid om plantering.

H.Bassam
fvd
Om jag vore som dig skulle jag vänta ett tag med omplanteringen. Det är svårt att inte vattna ihjäl el torka ut så små plantor. Om det är trångt med många små plantor så att du ändå måste - ta i så fall flera plantor i en klump och peta ner i ny jord som ett första steg. Vet inte om du har nytta av den här informationen men jag har gjort sådana här misstag så att jag tänkte att du skulle slippa !
Åsa, mälardalen zon 2
De första bladen som kommer upp är hjärtblad, de bladen som kommer sedan är karaktärsblad man måste vänta tills man har utvecklade karaktärsblad innan man planterar om plantorna annars kan man lätt ta död på sådda växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon