Full version: Gojibär
Elisabeth P
Mina gojibär grodde så bra och är nu omskolade men mår inte riktigt bra , de ser lite hängiga ut
Vad kan jag ha gjort fel?
Just nu står de i garaget omskolade under belysning i ca 5 grader

Mår de bättre av att komma in till fönsterbrädan i söderläge där det oftast blir mycket varmt?
johan1983
CITAT (Elisabeth P @ 04-04-2014, 14:01) *
Mina gojibär grodde så bra och är nu omskolade men mår inte riktigt bra , de ser lite hängiga ut
Vad kan jag ha gjort fel?
Just nu står de i garaget omskolade under belysning i ca 5 grader

Mår de bättre av att komma in till fönsterbrädan i söderläge där det oftast blir mycket varmt?

Varför planterar du inte ut dom i trädgården?

Mina har stått ute hela vintern, gröna och fina
Elisabeth P
CITAT (johan1983 @ 04-04-2014, 20:40) *
Varför planterar du inte ut dom i trädgården?

Mina har stått ute hela vintern, gröna och fina

Men de är yttpyttesmå...frösådda nu i februari...
Kan jag kanske ställa ut krukorna? Behöver de i så fall skyddas med fiberduk eller liknande?
Nepenthexx
Jag tror nog att du ska ta in dina gojiplantor och lägga dem på fönsterbrädet. Jag har en gojiplanta som är ett år gammal, den stortrivs i sydfönstret och växer bra.

Intressant att du johan1983 har de ute året om. Hur stora var plantorna när du planterade ut dem och tål de hur kall köld som helst?
Elisabeth P
Ok. Tack
smiley_small_hug.gif
johan1983
Mina plantor var fullvuxna vilket jag trodde att så var fallet här också.

Plantskolor har fullt härdiga sorter. Jag tror att jag har startat en diskussion om dom tidigare
Åsa, mälardalen zon 2
Gojibär brukar heta bocktörne på svenska och förekommer på några ställen i sverige vilt, de som kallas gojibär är dock mera framtagna för bärskörd så jo de är härdiga en bit upp i landet. Det finns många av mina lottgrannar gär i mälardalsleran som har buskar som övervintrar varje år. Under uppdrivningen från frö är det nog bäst de får stå inomhus och växa till sig och inte slängas ut för snabbt i kyla.
Mjärden
Jag köpte en planta Gojibär på Plantagen i höstas och planterade den i min kolonilott i södra Småland. Den har nu övervintrat utan skydd och har klarat sig från angrepp av djur och människor. Efter de sista dagarnas sommarvärme har bladen slagit ut och den börjar bli lite grön, så den verkar helt klart på gång. Vet inte om den behöver någon extra vård eller vatten eller om den får sköta sig själv ?
johan1983
Jag låter mina vara, lite markduk och täckbark för att hålla ogräset borta.

Dock vattnar jag då och då. Jag har en del nyplanterade träd och river av buskarna samtidigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon