fxo
Här blommar mitt lilla citronträd för fullt, för första gången dessutom, och hela bostaden vilar tungt i en behaglig citrusblomdoft. Jag har dock lite funderingar kring den vita beläggningen på bladen, bör jag försöka putsa bort detta? Vet inte riktigt vad det är men gissningsvis är det inget annat än damm och smuts som ackumulerats under vintern.

1.jpg

Likaså har jag funderingar kring pollinationen inomhus, jag försöker handpollinera men eftersom det är första gången kan jag inte bestämt säga om jag lyckas eller inte. Det är idag ett 30-tal små fruktämnen där kronblad och dylikt fällts (som på bilden nedan), innebär detta att jag lyckats pollinera blomman?

2.jpg

Tillägg: Inlägget var menat att hamna i citrustråden, inte under egen rubrik, blev lite fel...
theseraphim
Hej
Vad kul att du lyckats så väl med din citrusplanta och nu kan du se fram emot skörd om typ tio månader:) det ser mest ut som smuts och kalkavlagringar på bladen vilket är vanligt på citrusväxter. Ser ut som pollineringen lyckats väl och så vitt jag kommer ihåg så finns det idag självpollinerande sorter av citrusväxter men jag skulle inte chansa utan gör som du gjort även i framtiden.
Bassam
Hej

Du behöver hjälpa dem med pollinering med en lite pensla som på av finns inte tillräckligt insekter som gör pollinering om din sort behöver pollinering
ur §ver blommor,

H.Bassam
sparvuggla
Ett av mina kalamondin har också satt fart nu och blommar rikligt. Samt kommer med nya skott.
fxo
Tack för alla svaren!

Efter att ha odlat citronen i drygt 2 år från en stickling måste jag säga att jag är förbryllad över hur lättodlade citrusväxter är även här i Sverige. Har även ett kumquatträd (blommar inte för tillfället men bör göra det frammåt sommaren) och ett mandarinträd som är så fullt av blommor att det från lite avstånd ser vitt ut snarare än grönt. I vilket fall är det väldigt roligt att kunna få in lite medelhavskänsla och doft i hemmet trots det tråkiga svenska klimatet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon