Full version: Ont om plats.....
Elisabeth P
Ont om plats är vi säkert många som har.....

Nu undrar jag om några av följande skulle klara att komma in till fönsterbrädan i söderläge då garaget med belysning och ca 5 grader börjar bli väl trångt.

I garaget står just nu:
Physalis av olika slag
Gojibär
tomater av olika slag
törnrosas kjortel
vitlöksgräslök

Behöver plats i garaget för mina änglatrumpeter, lejongap och tvillingsporren som just nu bor på fönsterbrädan och ännu inte blivit omskolade.

Snart behöver även swertia, månviva, grönlilja, palmlilja, pyramidklocka och prickklocka få plats i garaget.

Är det någon sort som klara att flyttas ut tidigare än andra?
kerstin z5-6
Med ut menar du utomhus? eller in från garaget med + 5 som max .. inte bra ..Men har du tomater i + 5 som lägst???

Eller missförstår jag allt nu?
theseraphim
Om du menar ut så tyvärr så det mesta värmekrävande av det du sått. Planering kan ibland vara a och o ;-)
jaj-51
Physalis och tomater klarar sig i mitt växthus ner till några plusgrader på natten.

Vet att det finns delade meningar om detta men mina erfarenheter bara positiva.

Gissar att ljuset och värmen på dagarna mer än väl kompenserar de kalla nätterna.

P.S.
Frost är döden för dessa växter! Men med lite tur skjuter roten nya skott ...

Elisabeth P
Alternativen är

Garaget + 5 grader som lägst under belysning
Inne + 18-20 grader i söderfönster så tempen kan nog gå upp en heldel
Utomhus med den temperatur som råder, kan ha dem på trädäck med fiberduk om
kerstin z5-6
Physalis av olika slag
Gojibär
tomater av olika slag
Tycker jag definitivt kan komma in , tempen ger fräs på tillväxten och lite rangliga kan de bli.. men tomater kan planteras ner djupt.

swertia, månviva, grönlilja, palmlilja, pyramidklocka och prickklocka behöver garaget definitivt

Ps ha ett öga på prickklockan i rabatt sen, i vissa jordar går den bärserk o blir invasiv , i andra inte.
Elisabeth P
ok. Tack för snabb hjälp. Då går jag inte sysslolös i morn heller flirting.gif
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon