Trädgårdsmannen
Hej,

Har riggat upp 2x36 w lysrörsarmatur i en ställning som gör att lysrören hänger ca 30 cm över min inomhussådd. Jag har belysningen tänd 16 timmar per dygn och hela härligheten står 1.5 meter från ett västerfönster. Men är det inte märkligt att även när sådden har så mycket ljus under så många timmar per dygn som sträcker sig plantorna ÄNDÅ mot fönstret? Vad gör jag för fel, inte kan väl 2x36 w på så nära håll över bädden vara för mörkt? Stor del av tiden sedan jag sådde har det ju dessutom varit antingen molnigt eller ösregn...inte många vackra dagar...??? Nu står ju hela bordet på hjul så jag snurrar runt det 180 grader stup i kvarten, men det var sannerligen inte någonting jag trodde jag skulle få problem med? Detta innebär ju i så fall att denna typ av belysning över såbäddar inte hade räckt om man drivit fram sådden i en källare utan fönster eller?
jerpan
Vad för sorts lysrör använder du?
kerstin z5-6
Du har lysrören för högt , 10 -15 cm om det är vanliga smile.gif
Trädgårdsmannen
Tack Kerstin, då får jag sänka mina små dekorkedjor...som jag hängde armaturen i...du är alla tiders! Det var väl era proffsrör som skulle hänga på 30 cm antar jag?
kerstin z5-6
Nja jag har mest bonnarör själv smile.gifsmile.gif O de hänger lågt .När man övervintrar
Citron tex vill man ju bara hålla lite liv i plantan .. då hänger jag dem betydligt högre
När det gäller frösådd vill man ju ha det lite knubbigt -här kobrakalla smile.gif
Trädgårdsmannen
Övervintrar Citron - det visste jag inte att du hade, samma här...då kanske du vet råd på varför mitt träd knappt har ett blad svar när man kommer fram i slutet av Februari trots att det stått mycket ljust och i ca 12 grader. Vattnat har jag gjort mycket sparsamt, men det är klart, jag har inte funderat på att det skulle behövas tillskottsljus, men det står direkt vid ett österfönster. Det kommer nya blad nu, men det är inte direkt i en takt som gör trädet bladrikt...citroner är det dock gott om, men flera av grenarna verkar helt torra så jag befarar att det inte blir så långlivat om jag inte får det att må bättre under vinterförvaringarna. Blomningen blir dock fortfarande bra, men det ser snart ut som en Jasmin eftersom det blommar vackert, fast på bara kvistar...inga blad, tänk dig bara blommor och gula citroner, fast bladlöst...
kerstin z5-6
Fönster efter oktober månad är blahablaha = noll.. laugh.gif
Ett lysrör över , o lte mer vaken gör nog susen -Dvs kan innebära att du får ge lite mer vatten ,fast ändå hålla på "torrsidan"
Min Banana når snart taket ...bara skkryt nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
uno
Växterna dras åt den starkaste ljuskällan. Detta behöver inte innebära att
lysrören är för svaga.
Många inlägg skriver att lysrören skall vara 10-30 cm över plantan.
Jag menar att har man många watt som belyser odlingsbordet kan armaturerna hänga högre. Av åtkomlighetsskäl är det lättare, tycker jag,
att ha många lysrör som hänger på en höjd som man kan arbeta under.
Kan Du komma upp till 340-400 w/m2 är det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon