Lina och Olav
05-04-2014, 15:57
Mina plantor är runt två-tre decimeter nu och flera av dom har fått knoppar/blommor i flera veckor. Jag nyper fortfarande av dom, men jag vet inte hur länge jag ska göra det egentligen. Jag brukar vänta tills dom står i sina "slutkrukor". Hur gör ni?
Piccante
05-04-2014, 18:26
Jag har aldrig brytt mig om det. Blir det frukt så blir det men oftast blir det inte något av de första blommorna.
Åsa, mälardalen zon 2
06-04-2014, 07:43
Tomater ska man aldrig plocka bort blommor på det är bara en fördel ifall de har blommor + frukter då man planterar ut dem annars så brukar skörden skjutas upp en hel del efterom de då satsar allt på tillväxt. Hos chili brukar jag plocka bort de första blommorna tills jag tycker plantan ser hyfsat stor ut eftersom tillväxten ofta stannar av en hel del då plantan får frukter och en liten planta kan inte försörja så många frukter. (tomat stannar inte i tillväxt för att de bildar frukter utan de växer på tillräckligt ändå)
Lina och Olav
06-04-2014, 11:42
Tack för svaren! Då ska jag åtminstone låta mina stackars tomatplantor vara ifred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.