josohl
Jag vill sätta en ros som skall klättra i en stor tråkig asp vi har i en slänt. Det är zon 2, skugga och nordöstläge vid plateringsnivå, men lite högre upp längs stammen når solen hela dagen på sommaren.

Önskelistan är:
- hög (minst 2-3 meter) så den kommer upp längs stammen för att man skall se den bra
- blomning som i alla fall har börjat i juni
- gärna doft
- inte rådjurens älsklingsväxt

Lykkefund (eller släktingar) fyller väl ganska många önskemål, men blommar lite väl sent, i alla fall enligt info på nätet? (mitten av juli - mitten av aug står det på det flesta ställen).

Några andra förslag?
Kajsa
Lykkkefund blommar slutet av juni till slutet av juli inte i augusti och du bor i zon 2

Kika i mitt album/Klätterrosor där har jag Starkodder den blommar samma tid. Kika också på Geschwinds Nordlandsrose som blir ca 4 m hög, blommar samma tid som de andra, men den får också enstaka blommor i augusti, den sägs vara skuggtålig men rosor och skugga är ingen bra kombination.

Kan du inte tänka dig klematis istället, har en massa i mitt album / Klematis
Margaretha
Du har antagligen redan hittat en ros som passar dig, men jag vill ändå gärna tipsa om New Dawn. Den klättrar i vårt jättestora äppelträd och tittar fram och blommar här och där bland grenarna. Det ser ut som en andra blomning. Jättevackert! tummenupp.gif
fvd
New Dawn tycker jag också och Flammentanz har jag intill äppelträdet så nu har blomning hela sommaren i två äppelträd. Jag har Symphatie och Santana som doftar underbart intill en vägg.
fvd
Jag glömde säga att de två sistnämnda också blommar hela sommaren. Däremot vet jag inte hur höga de kan bli p g a att de har väldigt lite jord och vatten där de står hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon