Nepenthexx
Är ny inom rosor och känner att mitt intresse växer för dem. Förra sommaren köpte och planterade jag två nya rosplantor, den ena var klätterrosen "Santana", men minns inte alls vad dem andra hette och har det ej uppskrivet (dumt, jag vet).

Hittade ingen bild på rosen, men den ser i princip identisk ut med Kajsas floribunda ros "Daybreaker". Det är bara det att det inte är "Daybreaker" jag har.. är säker på att jag vet namnet bara jag hör det. Nu undrar jag om ni kan nämna några namn på rosor som ser precis ut som Kajsas "Daybreaker"? Vill jättegärna hitta namnet på min ros smile.gif

Bild på Kajsas floribunda ros "Daybreaker":

Kajsa
Finns många i den färgskalan, här några förslag du kan söka bilder på

Sangerhäuser, Nitouche, Dronning Margarethe, Kalmar, Carcassonne, Chrystal Palace, Aladdin, Aprikola, Chicago Peache
Nepenthexx
Okej, visste inte att det finns många som ser ut, då blir det direkt svårt! Kan känna att det antagligen är lite omöjligt för er isåfall att hitta den rätta. Kan också direkt utav namnen du gav säga att det inte är någon av de heller, tack iallafall jättemycket smile.gif Det kanske dyker upp någongång, jag får helt enkelt ha ögonen och öronen öppna samt googla vidare.

Edit: Förhoppningsvis säljer affären samma rosor i sommar igen, isåfall får jag reda på vad de heter bravo.gif
Nenna på Aspö
Kanske Peace? Eller Alchemist?
kerstin z5-6
CITAT (Nenna på Aspö @ 06-04-2014, 17:48) *
Kanske Peace? Eller Alchemist?

Det borde ha synts då den ena är en klätter ros och den andra en tehybrid och rabatt ros
Nenna på Aspö
Jag tolkade det som att blomman var lik Daybreaker, inte hela rosen. Fel av mig :-)
Nepenthexx
Tack alla, gåtan är löst smile.gif Kommit fram till att det är en "Westerland" rosplanta jag har i rabatten.
Kajsa
Så roligt att du kom på namnet på rosen, törs jag säga att jag haft tre st Westerland som frusit, men ev köper jag en ny, jag har fått en ledig skyddad plats i vår, färgerna är underbara. Rosen är lätt att hitta.

Westerland
Nepenthexx
CITAT (Kajsa @ 23-04-2014, 12:37) *
Så roligt att du kom på namnet på rosen, törs jag säga att jag haft tre st Westerland som frusit, men ev köper jag en ny, jag har fått en ledig skyddad plats i vår, färgerna är underbara. Rosen är lätt att hitta.

Westerland

Det törs du nog eftersom min har klarat vintern ;D Annars hade jag nog blivit lite orolig för plantan!
Jag tyckte också myycket om färgerna på dess blommor. Undrar dock, ändrar färgerna under blomningstiden/per blomma eller av någon anna anledning? De få blommor som min planta hann blomma förra sommaren var inte alls lika stark i färgen som på bilden du lade ut (jättefin!). Blir spännande att se om blommorna är starkare i sommar eller om de fortfarande är lite blekare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon