emmsing75
06-04-2014, 10:12
Den tidiga våren har gjort att det kliar i fingrarna och jag vill börja odla på riktigt utomhus nu men vad kan man egentligen så den här tiden på året? Kan man sätta potatis nu och kan man sätta ut förodlad persilja tex? Jag odlar främst i pallkragar och kan utan problem lägga på lite extra täckning för kallare perioder.
Vad gör ni andra i trädgården den här årstiden? Jag har försökt rensa lite och lägga ut kogödsel på påse men vet inte hur mycket jag kan ge mig på att börja göra än.. Kan tillägga att jag bor i Uppsala trakten, Zon 3-4.
Åsa, mälardalen zon 2
06-04-2014, 13:28
Förodlade saker är lika känsliga som sommarblommor så de kan man ofta inte plantera ut förren i juni i uppsalatrakten, och potatis är något tidigt det ska vara åtminstone +7-8C i marken på morronen och än är det rätt kallt om nätterna. Nu är dock en bra tid att direktså vissa grönsaker som går att sås direkt ute i marken då den uppländska leran rett sig (el marken tinat då man odlar på lättare jordar) ex. på sånt du kan så är: Morot, palsternacka, sallat, dill, persilja, rädisor, pak choi, tatsoi, Mizuna, spenat, svartrot, majrova, ruccola, rättika +ev. kan sockerärt gå den funkar ifall det är åtminstone +5 även om jag skulle vänta till längre fram i april och så sockerärt + bondbönor (vanliga bönor måste man vänta med de vill ha åtminstone +12C i marken)